21 mars 2022

"Distributed Optimization for Control and Estimation", det är titeln på den doktorsavhandling av Shervin Parvini Ahmadi som i mars blev historisk.

Disputation med Shervin Parvini Ahmadi, avdelningen för reglerteknik, ISY
Shervin Parvini Ahmadi under sin disputation. Fotograf: Per Wistbo Nibell
Historisk i den bemärkelsen att det var den hundrade disputationen vid avdelningen som tillhör institutionen för systemteknik, ISY. 1982 genomfördes den första disputationen vid avdelningen och nu, ganska exakt 40 år senare, genomfördes den hundrade.

Bakom avhandlingen står Shervin Parvini Ahmadi som har handletts av professor Anders Hansson. Opponent vid disputationen var professor Tamas Keviczky, Delft University of Technology, Nederländerna.

- Den historiska händelsen kommer att uppmärksammas senare i år med både firande och en workshop, berättar Martin Enqvist, avdelningschef för avdelningen för reglerteknik.

FAKTA: Doktorsavhandling nummer 100

Doktorand: Shervin Parvini Ahmadi
Titel: Distributed Optimization for Control and Estimation
Opponent: Professor Tamas Keviczky, Delft University of Technology, Nederländerna
Handledare: Professor Anders Hansson

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Nätverk för att mäta enighet bland forskare växer

2023 gick LiU med i ett världsomspännande försöksprojekt för att mäta hur eniga forskare är i brännande vetenskapliga frågor. Efter ett lyckat test har antalet lärosäten som anmält intresse mer än fördubblats. Samtidigt har projektet sina kritiker.

Jonatan Forslund och Emma Lundberg står vid ett bord och tittar på materialprover.

Hundratals material – i ett och samma rum

I Linköpings universitets eget materialbibliotek finns möjlighet att lära sig mer om olika material, dess egenskaper – och hur de känns. Med över 1500 prover samlade i ett och samma rum ger det LiU:s studenter en stor fördel.

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.