21 mars 2022

"Distributed Optimization for Control and Estimation", det är titeln på den doktorsavhandling av Shervin Parvini Ahmadi som i mars blev historisk.

Disputation med Shervin Parvini Ahmadi, avdelningen för reglerteknik, ISY
Shervin Parvini Ahmadi under sin disputation. Per Wistbo Nibell
Historisk i den bemärkelsen att det var den hundrade disputationen vid avdelningen som tillhör institutionen för systemteknik, ISY. 1982 genomfördes den första disputationen vid avdelningen och nu, ganska exakt 40 år senare, genomfördes den hundrade.

Bakom avhandlingen står Shervin Parvini Ahmadi som har handletts av professor Anders Hansson. Opponent vid disputationen var professor Tamas Keviczky, Delft University of Technology, Nederländerna.

- Den historiska händelsen kommer att uppmärksammas senare i år med både firande och en workshop, berättar Martin Enqvist, avdelningschef för avdelningen för reglerteknik.

FAKTA: Doktorsavhandling nummer 100

Doktorand: Shervin Parvini Ahmadi
Titel: Distributed Optimization for Control and Estimation
Opponent: Professor Tamas Keviczky, Delft University of Technology, Nederländerna