24 mars 2022

Kreativ, intellektuell och samhällsintresserad akademibyggare. Så lyder en del av motiveringen när Josefina Syssner, biträdande professor och prefekt vid Institutionen för kultur och samhälle, tilldelas Janne Carlssons stipendium.

Det är för sitt ledarskap i olika sammanhang och för att ha lett arbetet med att skapa och utveckla Institutionen för kultur och samhälle (IKOS) vid Linköpings universitet, som Josefina Syssner tilldelas Janne Carlssons stipendium 2021. Foto Christian Ekstrand

– Jag är otroligt rörd och glad över att alls vara nominerad. Att få stipendiet känns väldigt stort. Som forskare är man van vid att söka och ibland få medel för ett projekt som man själv definierat. Här har jag inte lämnat in någon ansökan och det finns inget projekt som ska genomföras. Bara det känns ju omtumlande, säger Josefina Syssner.

Stipendiet delas årligen ut av Janne Carlssons insamlingsstiftelse till personer som gjort framträdande insatser inom akademiskt ledarskap.

Josefina Syssner är en förebild för 2020-talets moderna akademiska ledare, lyder motiveringen. I sitt ledarskap har hon visat på en ”mångfacetterad förmåga att göra verklighet av konkreta initiativ utan att ge avkall på ett starkt verksamhetsfokus, stor kollegialitet och starka samarbeten både inom och utanför akademin”.

Motiveringen lyfter också hennes förmåga att visa att universitetets roll som en effektiv och kvalitativ institution för utbildning, forskning och samverkan går att förena med nyfikenhet, kritisk utblick och samarbete.

Och just universitetets roll är någonting som Josefina Syssner ofta återkommer till.

– För mig är det viktigt att påminna om att det vi gör inom akademin en vanlig dag på jobbet, är något alldeles oerhört. Vi ger unga människor kraft att utvecklas till fria, kunskapssökande, demokratiska medborgare. Vi vårdar och värnar det kritiska, kunskapsbaserade ifrågasättandet. På så vis utgör vi ett dagligt motstånd mot totalitära och populistiska krafter, och en daglig kraft för det fria, öppna och nyfikna samhället. Det ska vi vara väldigt stolta över!

Stipendiet uppgår till en summa på 100 000 kronor.

Läs mer om Janne Carlssons stipendium på KTHs webbplats.

Relaterat innehåll