15 oktober 2020

Forskning på ansiktsigenkänning har pågått under lång tid men tagit riktig fart under senare år. – Utvecklingen har gått enormt snabbt och tekniken börjar användas i allt fler sammanhang, säger LiU-forskaren Jörgen Ahlberg som föreläser om ämnet på Lunchklubben den 19 oktober.

Jörgen Ahlberg.

Det som de flesta kanske tänker på när det gäller ansiktsigenkänning är polisens möjlighet att identifiera misstänkta personer. Ett datorprogram matchar exempelvis ansikten från övervakningskameror med personer i polisens register.

Men ansiktsigenkänning har en rad andra användningsområden, alltifrån att identifiera ansikten som låser elcyklars motorer för obehöriga, förenklad inloggning i telefoner och datorer istället för koder – till social kontroll över medborgare.

Jörgen Ahlberg forskar i datorseende vid Institutionen för systemteknik (ISY) och är en av grundarna till Visage Technologies, ett av Sveriges främsta företag inom utvecklingen av ansiktsigenkänning.
– Ansiktsigenkänning fanns även för 20 år sedan, men med dagens teknik går identifieringen så enormt mycket snabbare och ger säkrare resultat än om människor manuellt ska gå igenom bilder i en databas, säger Jörgen Ahlberg.
En följd av det är att till exempel polisarbetet effektiviseras.
– Den mängd bild- och videomaterial som datorer kan söka igenom på några minuter kan tidigare ha tagit flera veckor för polisen att göra.

Jörgen Ahlberg lyfter fram både för- och nackdelar med möjligheterna som ansiktsigenkänning ger.
Utöver brottsbekämpning nämner han bland annat säkerhetsaspekter i trafiken.
– Ansiktsigenkänning i bilar kan innebära att fel person inte får möjlighet att starta bilen, som vid en vanlig bilstöld eller terrorbrott.
Nackdelarna är framför allt den personliga integriteten. De tekniska möjligheterna gör att människor kan bli igenkända var och när som helst.
– I Sverige är tilliten till myndigheter stor hos flertalet invånare och vi har en stark lagstiftning inom området. Vi är därför inte så oroade över att de ska bli som i Kina, där medborgarna följs av myndigheterna när de rör sig i städerna. Själv tycker jag det är oroande att privatpersoner kan bygga upp egna ansiktsigenkänningsregister, vilket skett till exempel i Ryssland.

De etiska aspekterna på ansiktsigenkänning har lett till att flera amerikanska företag tills vidare avstår från att vidareutveckla tekniken, i väntan på en reglering inom området.
– Det gäller att hantera tekniken ansvarsfullt. Inom vårt eget företag diskuterar vi detta noga och vi ser till att det vi bygger för våra kunder inte krockar med några etiska aspekter, säger Jörgen Ahlberg.

I ett tioårsperspektiv ser han att tekniken utvecklats ännu mer men att tekniker för att inte bli igenkänd i datorerna också har tagit ett stort språng framåt.
Samtidigt kommer vi att behöva vänja oss vid att i allt högre grad bli igenkända, spår Jörgen Ahlberg.
– Om någon tar en bild där jag är i bakgrunden kan jag troligtvis bli igenkänd. Hur detta påverkar vårt beteende vet jag inte, men vi har redan fått ändrade beteenden på grund av sociala medier. Många har blivit försiktigare med att sprida personliga bilder, jämfört med när till exempel Facebook var nytt.
Trafik och transporter kommer att påverkas än mer säkerhetsmässigt, gissar han.
– Bilen kommer att ha koll på dig så du inte somnar, att det är rätt förare och så vidare. Likadant vad gäller exempelvis flygledare, piloter och lastbilschaufförer, det kommer finnas system som har koll på dem och att de gör vad de ska så att ingen farlig situation uppstår.

Kontakta oss om du vill veta mer

Läs mer om Lunchklubben och ansiktsigenkänning