22 september 2023

Ett nytt samarbete mellan LiU och Naturvetenskapliga fakulteten i Sfax, Tunisien, kommer att möjliggöra mobilitet och utbyte för doktorander och lärare inom båda organisationerna. Detta samarbete sker inom materialvetenskap.

Svenska flaggan, EU-flaggan, LiU-loggan, Loggan för naturvetenskapliga fakulteten i Sfax, Tunisien mfl.

Det är Erasmus+ International Credit Mobility (ICM) som möjliggör samarbeten med institutioner i icke-europeiska länder och omfattar utbyten i båda riktningarna.

Programmet bidrar till globalt samarbete inom högre utbildning och kompetensutveckling vid den samordnande institutionen i Sverige och partnerorganisationer i utomeuropeiska länder.

Detta samarbete sker mellan Avdelningen för konstruktionsmaterial (KMAT) på Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid Linköpings universitet, och laboratoriet för materialvetenskap och miljö (LMSE) på kemiska institutionen vid Sfax naturvetenskapliga fakultet (FSS), Tunisien.

Den totala budgeten för projektet är cirka 870 000 svenska kronor som ska täcka forskarnas kostnader bland annat resor. Totalt kommer tolv utbyten att genomföras för inkommande och avresande lärare och doktorander mellan båda organisationerna.

Projektet fokuserar på tematiken materialvetenskap och teknik och mer specifikt på "Hållbara material baserade på naturliga fibrer för solar-termisk avsaltning" (STD). Detta ämne kommer att undersökas av forskarstuderande som kommer att samarbeta mellan de två institutionerna.

− LiU och FSS forskning inom dessa områden kommer att utvecklas mer effektivt genom samarbete. Båda universiteten betraktar rörlighet och utbyten som ett möjliggörande initiativ för att konsolidera långvariga och ömsesidigt fördelaktiga transatlantiska förbindelser för att bidra till att främja den internationella nivån för deras utbildnings- och forskningsprogram, säger Mohamed Sabhi Loukil, biträdande professor på Avdelningen för konstruktionsmaterial (KMAT) vid Linköpings universitet.

Projektet startade 1 augusti 2023 och pågår i tre år.

För mer information om projektet: Mohamed Loukil

För mer information om ICM: Mårten Rosander