- Det är jätteroligt att Anne tackade ja och att se hennes engagemang i att inspirera gymnasieelever, särskilt tjejer, inom fysik och naturvetenskap. Det är inte många gånger man får, varken som gymnasieelev eller forskare, möjlighet att lyssna till och interagera med en Nobelpristagare, säger Emma Björk.
- Vi tycker att det är viktigt att inspirera och lyfta STEM-ämnen för elever som står inför kommande gymnasieval, berättar Johanna Rosén, professor i materialfysik vid IFM och en av arrangörerna.
Programmet innehöll kortare föreläsningar av IFM-forskarna Henrik Pedersen, Emma
Föreläsningarna väckte stort intresse bland eleverna, som även fick möjlighet att ställa frågor och diskutera med forskarna efteråt.
Utöver föreläsningarna fick spetsklasserna från Berzeliusskolan ta del av ytterligare aktiviteter. Förstaårseleverna gick en guidad tur på campus, andraårseleverna fick testa olika laborationer, och tredjeårseleverna lyssnade på presentationer om utbildning, studentliv och arbetsliv. De övriga eleverna deltog i föreläsningarna under förmiddagen.
– Vi som arbetar med Berzeliusskolans spetsutbildning har ju fått till ett lite närmare
Samarbetet mellan Berzeliusskolan och LiU är mångfacetterat. Elever som läser NA-spets i matematik har möjlighet att läsa universitetskurser i matematik vid LiU. Dessutom genomförs flera gemensamma aktiviteter under gymnasietiden. Eleverna besöker campusen i både Linköping och Norrköping, flera elever gör gymnasiearbeten i samarbete med forskargrupper vid LiU, främst IFM och MedFak, och klasserna deltar i Populärvetenskapliga veckan, utbildningsmässa och även denna inspirationsdag som nu har premiär.
– Några av dessa aktiviteter gäller även andra NA- och TE-klasser på Berzeliusskolan. För spetsutbildningens elever är det dock särskilt viktigt att få ett mer etablerat samarbete, eftersom målet är att de ska nå kunskaper över gymnasienivå. Ett viktigt steg är att bekanta sig med universitetsmiljön redan under gymnasietiden, fortsätter Jesper Svartz.
Att samarbetet sker just med IFM-fysik är ingen slump. Där finns både erfarenhet, resurser och ett genuint engagemang för skolsamverkan.
– Det finns flera personer som är engagerade och har en positiv inställning till detta uppdrag. Dessutom ligger ämnet fysik och materialfysik nära de gymnasieämnen som eleverna läser – fysik, kemi och matematik. Även om spetsutbildningen är i matematik har det visat sig att eleverna ligger långt fram även i fysik, kemi och biologi, avslutar Jesper Svartz.
Evenemanget arrangerades inom ramen för LiUs profilområde Materialvetenskap för hållbara teknologier, och är ett tydligt exempel på hur universitetet arbetar för att inspirera nästa generations forskare och ingenjörer.