16 september 2024

UFO – från foliehatt till forskningsämne. Så heter en fristående kurs som startar vårterminen 2025 vid Linköpings universitet. Den ska närma sig UFO-frågan på ett seriöst sätt och samtidigt vrida och vända på frågan om vad kunskap och sanning är.

Sofia Nyström och Henrik Nordvall framför ett fönster som återspeglar en blå himmel.
Biträdande professor Sofia Nyström och professor Henrik Nordvall hoppas att den nya kursen ska bli folkbildande. Fotograf: Magnus Johansson

Att intressera sig för UFO brukade ses som suspekt. En sak för fantaster och drömmare. Men de senaste åren har något förändrats.

– Det är intressant att det gått från att vara underground och illa ansett till att idag vara något som det skrivs böcker om som kommer ut på Oxford University Press, säger professor Henrik Nordvall vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på LiU.

UFO ur många synvinklar

2022 tillsatte Nasa en forskargrupp för att undersöka UFO-händelser, det som numera kallas UAP – Unidentified Anomalous Phenomena. Seriösa medier ägnar sig åt ämnet, liksom forskare vid framstående universitet. UFO är ju dessutom sedan länge en självklar del av populärkulturen.

Det gav Henrik Nordvall och hans kollegor idén till den nya kursen som ska gripa sig an ämnet på olika sätt: utbildningsvetenskapligt, psykologiskt, religionsvetenskapligt, kulturvetenskapligt och naturvetenskapligt. För vad som än ligger bakom kan ingen förneka att människor ibland upplever saker som saknar en omedelbar förklaring - och att det här går att betrakta ur många vetenskapliga synvinklar.

– Jag tycker nästan att det vore oansvarigt att strunta i det stora intresse som finns kring UFO-temat, säger Henrik Nordvall.

Sofia Nyström, biträdande professor och studierektor för fristående kurser pekar på kopplingen till pedagogik och vuxnas lärande:

–Kursen behandlar klassiska frågor inom forskning om folkbildning, såsom mötet mellan vetenskap och allmänheten samt relationen mellan sociala rörelser och framväxten av olika forskningsområden.

Utländska och inhemska forskare

Flera framstående forskare och experter har bjudits in som föreläsare, bland dem astronomen Marie Rådbo som också är hedersdoktor vid LiU. Hon ska tala om ämnet astrobiologi. En annan är astronomen Avi Loeb från Harvard University i USA. Han leder bland annat the Galileo Project som letar efter eventuella spår av utomjordisk teknik som kan ha ramlat ner på jorden som meteoriter.

Porträttbild av doktoranden Julia Aspernäs
Doktoranden Julia Aspernäs håller i ett seminarium om kunskap och sanning. Fotograf: Privat
Även flera LiU-forskare dyker upp. Michael Godhe kommer för att prata om populärkulturens föreställningar kring UFO. Psykologen Julia Aspernäs, som forskar kring konspirationsteorier, ska hålla seminarium kring olika syn på kunskap och sanning. Doktoranden Frej Westberg ska prata om hur man som lärare kan undervisa om kontroversiella frågor och hur man kan jobba med både källkritik och källtillit.

– Det handlar ju inte bara om att skolan ska stimulera till kritiskt tänkande, utan också hjälpa elever att orientera sig kring vad som är trovärdigt och inte, säger Henrik Nordvall.

För lärare – och alla andra

Kursen ges på distans, men vid två tillfällen erbjuds studiebesök i Norrköping. Här finns sedan många år världens största UFO-arkiv, nuförtiden omdöpt till Archive for the unexplained. Ordföranden och journalisten Clas Svahn kommer att visa runt och också ge en föreläsning. Ett annat studiebesök kommer att gå till Arbetets museum där det pågår en utställning kring UFO.

Kursen har 40 platser och Henrik Nordvall hoppas att den ska locka till exempel lärare, men också dem som kanske inte vanligtvis läser på universitet. Ambitionen är att vara folkbildande.

– Kör man långtradare i Dalarna eller jobbar som undersköterska i Piteå dagtid, så ska det ändå gå att sy ihop det här med en kvällsföreläsning, säger han.
Samtidigt är han medveten om att kursen kan få kritik.

– Om man tycker att universitetsutbildning enbart ska ha koppling till ett specifikt arbete och anställningsbarhet, då kan man ju ha synpunkter. Men om någon tror att det här är en kurs som lämnar det vetenskapliga så är det ju viktigt att veta att det inte är fallet.