21 oktober 2024

En delegation från lastbilstillverkaren Scania i Latinamerika kom till Linköping och Biogas solutions research center (BSRC) vid Linköpings universitet.

Kvinnlig forskare föreläser i laboratoriet.
Docent Annika Björn föreläser för Scanias representanter. Fotograf: Ulrik Svedin

Jonas Strömberg, affärsområdeschef för hållbara transporter på den globala lastbilstillverkaren Scania, beskrev hur de kan bidra till att minska utsläppen.

− Cirka 24 procent av den globala växthuseffekten beror på vägtransporter och 10 procent beror på metanläckage från soptippar. Hela 90 procent av allt organiskt avfall går till deponi, vilket också bidrar till växthuseffekten. Samtidigt kan det materialet i stället användas till att utvinna biogas, sa Jonas Strömberg.

Kvinnlig forskare föreläser i laboratorium.
Besökarna från lastbilstillverkaren Scania lyssnar när Annika Björn berättar. Foto: Ulrik Svedin
Scania har tillsammans med sin partner Elof Hansson International infört ett exportpaket för en paketlösning för avfall till biogasbränsle. Det bygger på svensk teknologi och kan spridas globalt. Jonas Strömberg jämför biogasen med ett klassiskt multiverktyg:

− Den är som en schweizisk armékniv. Den minskar utsläppen av koldioxid väsentligt, återför näringsämnen via biogödsel, löser avfallsproblematik och skapar lokala jobb och lokal energi - och gasen kan produceras nära våra användare. Biogas passar väldigt bra för tunga transporter som är svårare att elektrifiera och det går att växla mellan biogas och fossil naturgas, sa Strömberg och tillade:

− Det är väldigt kul att våra lokala Scaniabolag från exempelvis Latinamerika kan komma hit och lära sig att marknadsföra biogaslösningar.

Jonas Strömberg ledde koncernens delegation från Latinamerika som besökte Sverige. Scania är medlem i BSRC:s nätverk. En del av Sverigebesöket var en heldag i Linköping för att se olika biogasanläggningar samt få en guidad tur genom biogas-laboratoriet vid Linköpings universitet.

Docent Annika Björn visade gruppen olika stadier i biogasproduktionen och förklarade hur gasen bildas och förädlas.

− Här undersöker vi nya metoder för att omvandla organiskt avfall (substrat) till biogas och högkvalitativa rötrester. Vi tittar mycket på effektivisering av befintliga biogasprocesser och testar nya substrat för att i framtiden kunna producera mer, sa Annika Björn.

De metoder som forskarna testar i små behållare går relativt lätt att skala upp till storproduktion.

Kvinnlig forskare föreläser i laboratorium.
Docent Annika Björn.Fotograf: Ulrik Svedin

− Vi lär oss mycket från användarna och utgår från forskning och de utvecklingsbehov som finns. Exempelvis att utveckla nya processkoncept för att kunna röta gödsel i större omfattning genom att öka nedbrytningsgraden för proteiner.

Samtidigt finns det fler saker att upptäcka i spåren av biogasen.

− Vi har inte hittat och utvecklat alla samhällsfördelarna med biogasprocessen ännu. Som att exempelvis skapa längre fettsyror och dra nytta av dem i biokemikalier, alltså upparbeta det som en gång varit avfallsresurser till något användbart, sa Annika Björn.