Delegationen som kom på besök bestod av representanter från dels Business Sweden, dels fordonstillverkaren Scania samt delegater från Nigerias transport- och miljödepartement. Och tjänstemän från Nigerias största stad, Lagos med 22 miljoner invånare:
− Det är en väldigt stor stad. Vi generar 15 000 ton avfall dagligen. Hälften är organiskt material som sedan läggs på deponi, komposteras och ger ifrån sig växthusgaser. Vi vill producera biogas som driver våra bussar och sopbilar. Det jag har sett i Linköping är fantastiskt. Det ger mig självförtroende. Vi kan uppnå det här i Lagos, säger Olumuyiwa Gbadegesin, chef för avfallshanteringen i Lagos.
Hur långt har ni kvar?
− Vi är cirka två år från att göra det. Vi behöver jobba snabbt och lära oss av de bästa i världen på den här tekniken, säger han.
Mats Eklund, professor vid Linköpings universitet och som också är föreståndare för Biogas Solutions Research center, guidade gruppen på olika platser i Linköping. Bland annat på biogasstationen i Mörtlösa och depån för Linköpings kollektivtrafik där bussar som drivs på både biogas, biodiesel och el tankas och servas.
− Det var ett mycket intressant möte med personer som ställde väldigt initierade och relevanta frågor om biogasframställning, men också om andra lösningar som biodiesel och elektrifiering av kollektivtrafiken, säger Mats Eklund.
Det kan bara bli en win-win för klimatet!
Frågorna på plats varierade, om allt från olika tekniska förutsättningar, teknisk livslängd och drift till hur lång tid en tankning av en biogasbuss tar. Abimbola Akinajo är verkställande direktör för Lagos transportmyndighet. Hon beskriver hur stadens bussar kollektivtrafiken är dieseldrivna, vilket ger stora utsläpp. Priserna på fossila bränslen är samtidigt mycket höga i Nigeria.
− Vi har också många små bussar, vilket inte är effektivt. Först kan vi minska utsläppen bara genom färre men större bussar. Den omställningen ger oss en möjlighet att byta bränsle. Vi kan städa upp, bli av med soporna. Vi får färre bussar på gatorna, men de drivs på biogas. Det kan bara bli en win-win för klimatet! säger Abimbola Akinajo.
Nigeria söker efter samarbeten både mellan stater, inom vetenskapen och näringslivet. Med på resan fanns även chefen för Scania Västafrika, François LeChat:
− Biogas är viktigt i vår region. Det kan hjälpa till på flera plan. Både för att driva fordon och för att producera el som är en bristvara. Det är en del av vår strategi att inte bara sälja fordon, vi måste tänka på hållbarhet och renare användning av våra produkter, säger han.
Mats Eklund är nöjd med mötet:
− Det är inspirerande för oss svenska forskare att se ett så här stort intresse. Biogastekniken är på tillväxt men redan nu tillsammans med andra energislag bidra till att minska fossila bränslen, och samtidigt lösa andra miljöproblem, säger Mats Eklund.