10 februari 2021

Många barn läser serier, ändå används de knappast alls i undervisningen. Forskaren Lars Wallner vid Linköpings universitet har skrivit en lärobok om serier och hur de kan användas i skolans olika ämnen.

Seriebild
Tidigare förknippades serier med barn, idag finns serier för alla åldersgrupper bortonia

De senaste 30 åren har serien gått från att vara korta komiska seriestripar i dagstidningar till att omfatta många olika genrer, ibland på tusentals sidor. Serien vänder sig idag också till en bredare publik och har läsare i alla åldersgrupper. Serien är kort och gott en bred populärvetenskaplig fiktion, ändå syns den nästan ingenstans i läroplanen.

–Att serier används så lite i skolan beror nog på att den anses vara mindre värd. Min uppfattning är att vi värderar text högre än bild. Men serier med sin kombination av text och bild har mycket att erbjuda undervisningen, säger Lars Wallner, universitetslektor vid Linköpings universitet och tidigare gymnasielärare.

Lars WallnerLars Wallners liv har gått i seriens tecken. Han har bokhyllan full av seriealbum, han har undervisat med hjälp av serier och nu forskar han om serier. Här är han själv i serieformat.I boken ”Det rutiga klassrummet” visar Lars Wallner hur serier kan användas i undervisningen, baserat på en rad exempel från hans forskning. Som fiktion ligger serieformen kanske närmast svenskämnet, men boken visar hur serier kan användas även inom teknik, engelska, bild samt natur- och samhällsorienterade ämnen. Förslag ges på hur serien kan användas för att lyfta klimatförändringar, teknikutveckling samt värdegrundsfrågor om makt, genus och utanförskap. De olika kapitlen tar även upp seriens utveckling, dess historia i skolan, forskningen och seriens uppbyggnad, som ljudeffekter och pratbubblor.

Mitt tips till lärare som är nyfikna på serier i undervisningen är att börja smått (...).
Lars Wallner, tidigare gymnasielärare som nu forskar om serier

Lars Wallner menar att steget till att använda serier i undervisningen inte behöver vara stort, många lärare arbetar redan med sekvensbilden, som kan ses som en form av serie.

– Som lärare hoppar man ju inte över att undervisa om poesi, bara för att man själv inte gillar poesi. På samma sätt kan man tänka om serier – att man behöver bredda sin egen bild. Mitt tips till lärare som är nyfikna på serier i undervisningen är att börja smått och testa i en klass till att börja med, säger Lars Wallner.

Boken vänder sig till såväl lärarstuderande som verksamma lärare i grundskolans alla ämnen.

Bok:
Det rutiga klassrummet – Serier, multimodalitet och litteracitet. Lars Wallner (2020). Studentlitteratur.