06 augusti 2024

Många barn som utsätts för våld berättar aldrig om det. Och om någon får veta, är det oftast en kompis. Därför har Barnafrid tillsammans med Rädda Barnen tagit fram arbetsmaterialet Snacka tryggt om våld mot barn.

Illustration barn med en knytnäve som kommer i bild från höger

Snacka tryggt är ett arbetsmaterial som är framtaget för vuxna och barn i grundskolan och anpassad grundskola. Det passar från årskurs 4 och involverar alla vuxna i skolan och elever. Snacka tryggt ger kunskap och förståelse för att upptäcka och bemöta barn som utsatts för våld, genom en gemensam kunskapsgrund och möjlighet att öva på svåra samtal.

Att lyfta temat våld i klassrummet är ett steg på vägen för att göra våld lättare att prata om.


- Det ger också elever ökad kunskap om vad våld är, om gränser och vilka rättigheter de har som barn, säger Natalie Söderlind, utredare och projektledare på Barnafrid.

Arbetsmaterialet innehåller:

  • Aktuell och relevant kunskap om våld mot barn
  • Skolan som en trygg och läkande plats
  • Digitala, scenariobaserade övningssamtal med barn
  • Stärkt samarbete mellan skolan och socialtjänst

Ta gärna del av materialet tillsammans på arbetsplatsträffar eller enskilt. Det finns en guide på projektets hemsida med tips om hur materialet kan implementeras.

- De barn som vågar berätta vänder sig ofta till en kompis, men många barn säger inget, säger Natalie Söderlind.


Snacka tryggt gör det enklare för både vuxna och barn att prata om våld


Bli inspirerad

Den 20 september besöker Rädda Barnens Barnafrids inspirationslunch för att berätta mer om projektet och det material som tagits fram. Föreläsningen är kostnadsfri och sänds via Zoom. Läs mer här.

Om projektet

Snacka tryggt – om våld mot barn är ett treårigt projekt som drivs av Rädda Barnen och Barnafrid, vid Linköpings universitet. Barnråd, ungdomsråd, Rädda Barnens ungdomsförbund och FUB har varit med och tagit fram Snacka tryggt. Projektet finansieras av Allmänna arvsfonden.

Ta del av materialet

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Manlig lärare simulerar undervisning inför lärarkollegor

Digitala simuleringar utvecklar lärares ledarskap

Lärares ledarskap kan vara en nyckel till att öka studiero och trygghet i klassrummen. På LiU får nu yrkesverksamma lärare utveckla sitt ledarskap genom digitala simuleringar där de undervisar avatarer.

Diplomatiska samtal kring kärnavfall och klimat i fokus

Har miljörörelsens organisationer någon roll kvar att spela vid utformningen av slutförvaret av svenskt kärnavfall? Och går det att få förståelse mellan Saudiarabien och önationen Fiji? Det är frågor i fokus för två nya forskningsprojekt vid LiU.

Studentantalet fortsätter öka – särskilt inom AI och IT-säkerhet

För femte året i rad ökar antalet studenter rejält på LiU. Sedan 2019 är ökningen nästan 40 procent. Fristående kurser är det som ökar mest och särskilt inom aktuella områden som AI och IT-säkerhet.