26 september 2023

Lars Eriksson, professor i fordonssystem vid Institutionen för systemteknik, tilldelas Håkan Frisingers stipendium för sitt betydelsefulla bidrag inom transportforskning. Han får stipendiet för sina starka vetenskapliga meriter och betydande bidrag till transportbranschen.

Transport- och teknikkoncept, transport i stad, nattid
Lars Eriksson tilldelas Håkan Frisinger Award for Excellence in Transportation Research. Fotograf: metamorworks

Priset består av ett individuellt pris på 300 000 kronor samt en period som gästforskare vid ett universitet i Sverige, inklusive ett bidrag på 500 000 kronor till det universitet som tar emot gästforskaren i ett Volvos Forsknings- och Utbildningsstiftelses gästforskarprogram. Det beviljas nu Uppsala universitet, Ångströmslaboratoriet som välkomnar Lars Erikssons forskningsprogram inom eldrivna transporter.

Jan-Ingvar Jönsson, rektor Linköpings universitet, skriver bland annat i nomineringsbrevet:

– Hans föreslagna program vid Uppsala universitet kommer att ge utmärkta möjligheter till vetenskapligt samarbete för att förbättra kunskapen, effektiviteten och den övergripande hållbarheten hos elfordonsbatteriet, som är kärnan i elektromobilitet.

Läs hela pressmeddelandet här.


Mer om fordonssystem vid LiU

Senaste nytt från LiU

Forskare håller en lysande glasplatta i pincett.

Framtidens lysdioder är billiga och miljövänliga

Kostnad, teknisk prestanda och miljöpåverkan – det är de tre viktigaste aspekterna för att en ny typ av lysdiodsteknik ska få brett kommersiellt genomslag på i samhället. Det har LiU-forskare kommit fram till i ett tvärvetenskapligt samarbete.

Medieteknik och elektronik matchar arbetsmarknaden

Två av LiU:s civilingenjörsutbildningar har nu gjorts om för att ännu bättre matcha arbetsmarknadens behov. Det handlar om utbildningarna inom medieteknik och artificiell intelligens samt elektronik och systemdesign.

Tåg på station.

Punktligare tåg med striktare tidtabeller

Ett tydligare regelverk när Trafikverket lägger tågens tidtabeller skulle minska antalet förseningar. Det har Emma Solinen visat i sin avhandling från Linköpings universitet och vissa av metoderna är redan implementerade hos Trafikverket.