14 juli 2022

"Det här är helt annorlunda, men också fantastiskt. Hemma i Brasilien går jag en ingenjörsutbildning i kemi men på Summer Academy i Linköping studerar jag ledarskap. Och så lyser solen nästan dygnet runt!"

Två internationella studenters som arbetar i föreläsningssal.
Alicia Pallarol och Cynthia Higajo Mishima från Spanien och Brasilien. Ulrik Svedin
Grupp av internationella studenter inom ramen för LiU Summer Academy 2022.Internationella studenter samla på LiU under Summer Academy 2022. Foto Ulrik Svedin Det säger Cynthia Higajo Mishima från University of São Paulo, som sitter och klurar på en uppgift tillsammans med Alicia Pallarol som läser till dataingenjör vid Polytechnic University of Catalonia.

Kursen handlar om ledarskap och universitetslektor Dag Swartling ger instruktioner om hur uppgiften ska lösas. Studenterna får små, korta scenarier där de måste välja alternativ för att komma vidare till nya scenarier. Det är ganska omfattande och kräver engagemang. Så det tar en stund att lösa uppgiften, som bygger hur man kan utveckla produktionen i en flygplansfabrik.
- Svårt. För tillfället sitter vi fast, säger Cynthia och Alicia.

Ett äventyr

Foto Ulrik Svedin Men de är ganska nöjda ändå. De sökte sig till en möjlighet att resa utomlands via sina lärosäten som samarbetar med LiU. Att resa från São Paulo i Brasilien till Linköping är förstås ett äventyr för Cynthia Higajo Mishima:
- När jag kom hit så trodde jag att det skulle vara en betydligt lugnare stad än hemma. Men det var faktiskt ännu lugnare! Samtidigt så är ju universitetet jättestort. Och det är väldigt fint i Linköpings stadskärna.

Alicia Pallarol håller med, hon gör en koppling till hur de största städerna ofta får all uppmärksamhet.
- Det är alldeles för stort fokus på världens huvudstäder, när det gäller ganska många saker. Inte bara utbildning. Men talang kan man hitta överallt, säger hon.

Vad tar du med dig för intryck hem?

- Det är väldigt vackert i Sverige. Så mycket grönska. Pedagogiken är annorlunda. Hemma är vi mer vana vid föreläsningar och studier än att lösa problem, säger Alicia Pallarol.

"Studentlägenheterna är mycket större"

Sedan kastar de sig in i scenarierna och försöker att lösa uppgifterna. En bit bort sitter Josh Luu, Kanada, och Fleur Chatillion, Frankrike. De har en ganska livlig diskussion om de olika alternativen.

- … varje gång vi har valt alternativet att be om andra personers åsikter så har vi haft fel. Så nu tar vi ett annat alternativ, säger Fleur Chatillion som studerar administration och internationella utbyten vid Université Paris Est.

Men de är effektiva och snart kan de redovisa sina lösningar. De har båda har gjort iakttagelser kring studenternas vardag och livet i studentkorridor i Linköping.

- Studentlägenheterna är mycket större än jag trodde, säger Josh Luu. Jag tänkte mig dem som små lådor där man i princip bara sov. Men här finns det plats för skrivbord och skåp och allt.

- I Paris är studentrummen mindre, tillägger Fleur Chatillion. Men vi är inte vana vid att dela kök.

- Jag vill ut och se världen så det här var en bra chans, säger Fleur Chatillion. Jag är jätteglad över att komma till Linköpings universitet. Det är bra arrangerat med kursen och sociala aktiviteter.

20 olika länder

Taiwan, Sydkorea, Brasilien och USA är bara några exempel på nationaliteter bland studenterna. För närvarande är det 148 studenter och ett 20-tal olika länder som deltar i årets upplaga av LiU Summer Academy. Det är utbytesstudier med LiU:s partneruniversitet. Kurserna sträcker sig från nanoteknologi (materialforskning) till energisystem och svensk kultur. Det varierar beroende på kursansvarig fakultet och institution.

Foto Ulrik Svedin - Tanken är att studenterna ska ha ett stort utbyte av varandra i klassrummet. Ett av de lite större målen är att de studenter som kommer hit också ska bli intresserade av att studera här. Exempelvis ett av LiU:s internationella program, säger Jessica Sandblom, koordinator och projektledare för LiU Summer Academy.

Badstranden

Dagarna varvas med föreläsningar, workshops, studiebesök och fritid. När den här kursdagen var slut tog en stor del av gruppen pendeltåget till Motala, och Varamon, en av Nordens största insjöstränder.

Det är ju ändå en sommarkurs.