25 mars 2025

För projektet "Utvärdering och implementering av en hälsofrämjande digital intervention för unga med intellektuell funktionsnedsättning – att möjliggöra evidensbaserat förebyggande arbete inom socialtjänsten" tilldelas Ulrika 5,5 miljoner.

Kvinna sitter på en bakvänd stol.
Ulrika Müssener, biträdande professor. Fotograf: Charlotte Perhammar
- Jag är otroligt glad för att få möjligheten att leda den här forskningen tillsammans med mitt duktiga forskningsteam som förutom oss forskare också består av unga med IF och personal inom socialtjänsten, säger Ulrika.

Unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har sämre hälsa än sina jämnåriga, med lägre fysisk aktivitet, ohälsosamma matvanor och större socialt utanförskap. Detta ökar risken för livsstilsrelaterade sjukdomar och förkortad livslängd, trots att många av dessa sjukdomar kan förebyggas genom hälsosamma levnadsvanor. Projektet syftar till att integrera ett digitalt hälsofrämjande verktyg för unga med IF i socialtjänstens arbete.

- Vi tror och hoppas att projektet bidrar till förbättrad hälsa och välbefinnande för unga med IF. Genom att främja hälsosamma levnadsvanor i tidig ålder finns en stor potential att bidra till både direkta hälsoförbättringar och förebygga ohälsa senare i livet. Projektet kan stärka socialtjänstens möjligheter att arbeta med evidensbaserade hälsofrämjande insatser för denna ofta marginaliserade grupp, en prioriterad fråga inom tillämpad välfärdsforskning och ett steg mot jämlik vård och social omsorg, avslutar hon.

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Kvinna föreläser

AI förändrar forskning och forskarutbildning

Artificiell intelligens, AI, har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning med verktyg som ständigt utvecklas. Den öppnar möjligheter men väcker också frågor om integritet, hur AI hanterar data och forskarens ansvar.

LiU startar hälsovetenskapligt basår

Med ett hälsovetenskapligt basår hoppas Linköpings universitet kunna sänka tröskeln att söka till vårdutbildningar, öka möjligheten att fullfölja fortsatta studier och bidra till rekrytering till bristyrken så som sjuksköterska.

Lina Lago tittar upp mot kameran.

Pandemin gjorde det omöjliga möjligt i skolan

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med bland annat autism och ADHD fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från LiU.