06 augusti 2021

Visualiseringscenter C på Campus Norrköping vann priset för bästa 3D-film i den internationella filmfestivalen Fulldome Festival i Brno, Tjeckien, den 30 juli 2021. Filmen ”Making magic 3D – A visual effects story” är den första i en serie av fem filmer för domteatrar, som alltså redan nu får uppmärksamhet världen över.

Ett stort eldklot ska ljust träffa marken i stadsmiljö
man som gestikulerar. Anders Ynnerman, professor. Foto THOR BALKHEDFörst kommer en stor vattenvåg och sveper över en stad, som en 3D-effekt förstås. Och publiken möts av virtuellt vattenstänk i ansiktet. Sedan följer lättillgängliga beskrivningar av all matematik, teknik och programmering som ligger bakom specialeffekter på film. Och alltsammans är gjort med olika specialeffekter som är avsedda att visas på en kupolformad filmduk i domteatrar – i 3D och 360 – som den på Visualiseringscenter C i Norrköping.

Första gången

- Det är en spektakulär upplevelse för tittaren. Och det är jättekul att den första i en serie av produktioner får den här uppmärksamheten. Det kommer att ha betydelse för oss i den här ganska smala branschen, säger Anders Ynnerman, professor och direktör för Visualiseringscenter C.
- Det här är första gången som vi verkligen pushar ut en av Norrköpingsproduktionerna internationellt, där vi från Visualiseringscenter producerar domfilm som kommer att licentieras för visning över hela världen, fortsätter han.

Wallenberg

Produktionen Making Magic är en av fem temafilmer som görs inom ramen för projektet Wisdome, Wallenberg Immersive Science Communication Dome. Finansieringen kommer från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, som delade ut 150 miljoner kronor till utveckling av filmer och avancerad dome-teknik. Hela 70 miljoner kronor gick till Visualiseringscenter C, som är ett konsortium där LiU ingår tillsammans med Norrköpings kommun, Norrköping Science park och RISE. Domen i Visualiseringscenter.Domen i Visualiseringscenter. Foto THOR BALKHED

- Wallenbergstiftelsen ansåg att det var oerhört viktigt att öka intresset för teknik och vetenskap bland allmänheten och framförallt barn och ungdomar. LiU är en fundamental del i Visualiseringscenter. Historiskt sett har LiU:s del i centret inte varit så synlig som den borde, men jag hoppas att Wisdome-produktionerna, som har sin bas i forskningen vid LiU, ska bidra till ökad kännedom om forskningen och utbildningen kopplad till centret, säger Anders Ynnerman.

LiU har en viktig uppgift att nå ut
till allmänheten och berätta om
vår vetenskap

Med utgång från Norrköping finns nu även en Wisdome-teater i Umeå. Och i Malmö, Göteborg, och Stockholm öppnas domer under de kommande åren.

- Syftet är att engagera och skapa intresse för teknik och vetenskap. I Making Magic fokuserar vi på att få allmänheten och främst unga att förstå att det fantastiska vi ser på film och i datorspel faktiskt är avancerad matematik. LiU har en viktig uppgift att nå ut till allmänheten och berätta om vår vetenskap. Det som de flesta känner till är visualiseringsbordet inom medicin som utvecklades på centret. Men visualisering inom film och dataspel är minst lika avancerad.

Leker med naturens lagar

Den 35 minuter långa filmen som prisades innehåller inte bara vattenvågen. Den visar upp och förklarar en rad mycket spektakulära specialeffekter som rök och eld, tyg och hår och hela vägen till modellering av virtuella karaktärer och miljöer. Man visar också på hur man i den virtuella världen kan leka med naturens lagar och konstanter och ändra på till exempel gravitationen.

Magi eller matematik?

- Många tänker kanske att Hollywood är rena magin. Men egentligen handlar det om motsatsen. Det är hårt arbete, avancerad matematik, teknik och dataprogrammering bakom. Och det kan kombineras med en väldigt kreativ ådra och konstnärligt berättande, säger Anders Ynnerman.

Bild på dinosaurie från filmen Making Magic från Visualiseringscenter C.Bild från filmen Making Magic producerad av Visualiseringscenter C vid Campus Norrköping.

Känns otäckt

Han beskriver hur de tredimensionellt med fyrkanter och trianglar har byggt upp en dinosauries skelett och hud och rörelse. Publiken får se arbetet från början.

- Det slutar med att dinosaurien hoppar fram och biter publiken. I full 3D och med ljudeffekter känns det otäckt verkligt. På det här sättet finns det något för alla i filmen, både för en som är väldigt tekniskt intresserad och för små barn.

Världstoppen

Anders Ynnerman förklarar att Visualiseringscenter C är ligger i världstoppen när det gäller att ta fram material som man kan visa med stereoskopiska glasögon i 360-gradersvinkel i en domteater.

Det slutar med att dinosaurien
hoppar fram och biter publiken

- Men samtidigt som vi själva använder specialeffekterna är det viktigt att vi med 3D kan visa Newtons ekvationer och Maxwells ekvationer, och berätta att det faktiskt är precis det som händer inuti datorn när man spelar datorspel. Det kanske också gjorde att vi fick priset.

Öppet efter pandemin

Domfestivalen i Brno är en av de mest betydelsefulla i världen. Här möts innehållsansvariga för domteatrar och utvecklare från olika världsdelar. Och nu ska filmen ut på den här marknaden. Filmen hade premiär hösten 2020, i Norrköping, men på grund av pandemin stängdes visningarna. Nu är Visualiseringscenter C öppet med filmvisningar för max 25 personer åt gången. Centret rekommenderar att boka biljett i förhand då många föreställningar är slutsålda framöver.