Projektet, som startade hösten 2024, består av en experimentell del där prover testas för att karaktärisera hybridkompositernas materialegenskaper utifrån olika aspekter. Mätningar görs med sensorer som är integrerade i materialet.
− Det här projektet stärker samarbetet mellan LiU, Saab och KTH inom kompositmaterialforskning. Vi behöver studera kompositmaterialens hållfasthet, skadetålighet och livslängd för att veta hur vi ska kunna använda dem i olika sammanhang, säger Mohamed Sahbi Loukil, biträdande professor vid Linköpings universitet.
Flygsektorn
Systematisk karaktärisering av materialegenskaper, materialets strukturella beteende och utveckling av hybridiseringsmetoder förväntas bidra till industrialisering av hybridkompositer och inbyggda sensorer inom flygsektorn − och därigenom en effektivare användning av kompositmaterialen.
Projektet koordineras av Dr Zlatan Kapidzic, adjungerad professor vid LiU och teknisk expert inom området utmattning och skadetålighet vid Saab AB. Övriga medlemmar i konsortiet är Linköpings universitet (LiU) och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Metodutveckling
Projektets varaktighet är fyra år och den totala kostnaden är 8 MSEK, varav 4 MSEK finansieras av Vinnova inom utlysningen Stärkt svensk flygforskning och innovation - NFFP8.
Projektet fokuserar på utveckling av experimentella och analytiska metoder för att karakterisera det termomekaniska beteendet hos hybridglas/kolfiberkompositer, samt utveckling av experimentell mätteknik, baserad på integrerade sensorer med kolnanorör (CNT), och dess tillämpning på hybrida kompositer.
"Genom detta arbete strävar vi efter att utveckla en stark förståelse för hybridkompositmaterial och deras beteende under olika termiska och mekaniska förhållanden, säger Zlatan Kapidzic", projektkoordinator.
Genomförande
Projektet består av en experimentell del där prover testas under termiska och mekaniska belastningar för att karaktärisera hybridkompositernas materialegenskaper ur olika aspekter och där mätningar görs med integrerade sensorer. Testdata används som underlag för utveckling av metoder och modeller för hållfasthetsbedömning.