13 oktober 2024

LiU deltar i ett nytt forskningsprojekt, i samarbete med Saab och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), för att testa kompositmaterial under olika temperaturer och mekaniska belastningar.

Sex män i ett labb.
Deltagarna i projektet besöket labbet på Campus Valla. Jens Sjölander (Saab), Zlatan Kapidzic (Saab and LiU), Tobias Karlsson (KTH), Vivekendra Singh (Saab) och Mohamed Loukil (LiU) får en kort beskrivning av Jinghao Xu (LiU), Fotograf: Ulrik Svedin

Projektet, som startade hösten 2024, består av en experimentell del där prover testas för att karaktärisera hybridkompositernas materialegenskaper utifrån olika aspekter. Mätningar görs med sensorer som är integrerade i materialet.

− Det här projektet stärker samarbetet mellan LiU, Saab och KTH inom kompositmaterialforskning. Vi behöver studera kompositmaterialens hållfasthet, skadetålighet och livslängd för att veta hur vi ska kunna använda dem i olika sammanhang, säger Mohamed Sahbi Loukil, biträdande professor vid Linköpings universitet.

Flygsektorn

Systematisk karaktärisering av materialegenskaper, materialets strukturella beteende och utveckling av hybridiseringsmetoder förväntas bidra till industrialisering av hybridkompositer och inbyggda sensorer inom flygsektorn − och därigenom en effektivare användning av kompositmaterialen.

Projektet koordineras av Dr Zlatan Kapidzic, adjungerad professor vid LiU och teknisk expert inom området utmattning och skadetålighet vid Saab AB. Övriga medlemmar i konsortiet är Linköpings universitet (LiU) och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Metodutveckling

Projektets varaktighet är fyra år och den totala kostnaden är 8 MSEK, varav 4 MSEK finansieras av Vinnova inom utlysningen Stärkt svensk flygforskning och innovation - NFFP8.

Projektet fokuserar på utveckling av experimentella och analytiska metoder för att karakterisera det termomekaniska beteendet hos hybridglas/kolfiberkompositer, samt utveckling av experimentell mätteknik, baserad på integrerade sensorer med kolnanorör (CNT), och dess tillämpning på hybrida kompositer.

"Genom detta arbete strävar vi efter att utveckla en stark förståelse för hybridkompositmaterial och deras beteende under olika termiska och mekaniska förhållanden, säger Zlatan Kapidzic", projektkoordinator.

Genomförande

Projektet består av en experimentell del där prover testas under termiska och mekaniska belastningar för att karaktärisera hybridkompositernas materialegenskaper ur olika aspekter och där mätningar görs med integrerade sensorer. Testdata används som underlag för utveckling av metoder och modeller för hållfasthetsbedömning.

Kontakt

Organisation

Senaste nytt från LiU

Studentantalet fortsätter öka – särskilt inom AI och IT-säkerhet

För femte året i rad ökar antalet studenter rejält på LiU. Sedan 2019 är ökningen nästan 40 procent. Fristående kurser är det som ökar mest och särskilt inom aktuella områden som AI och IT-säkerhet.

Vlatko Milic står med sin dator och tittar ut genom ett fönster.

Hans forskning kan leda till ökad matsäkerhet i Sverige

Uppsala eller Linköping? För Eskilstunasonen Vlatko Milic föll valet för 14 år sedan på LiU. Att han skulle bli kvar efter studierna, doktorera och bli forskare var inte självklart. Nu har han inlett forskning som skulle kunna öka Sveriges resiliens.

Person håller en liten glänsande skiva med pincett.

Bättre digitala minnen med hjälp av ädla gaser

Framtidens elektronik kan bli ännu mindre och mer effektiv genom att fler minnesceller får plats på mindre yta. Ett sätt att uppnå det är att tillsätta ädelgasen xenon vid tillverkningen av digitala minnen. Det har LiU-forskare visat i en ny studie.