16 september 2020

Hela världen efterfrågar mer kunskap om vilka effekter covid-19 får för våra barns välbefinnande. Barnafrid deltar som partner i ett globalt initiativ där yrkesverksamma som möter barn anonymt kan samla in covid-relaterade erfarenheter.

bilder på barnafridsloggan och covid-4p-loggan
www.inspiringchildrensfutures.org
Covid 4P-log är en kostnadsfri smartphone-app där yrkesverksamma som möter barn besvarar en fråga om dagen, och på så sätt samlas erfarenheter in i realtid. Målgruppen är exempelvis skolpersonal, hälso- och sjukvård, omsorg, polis och socialtjänst. Arbetet samordnas av Institute for Inspiring Children’s Futures vid University of Strathclyde, Glasgow.

Syftet med studien

Syftet med studien är att bättre förstå hur utövare och beslutsfattare kan skydda barn, tillgodose deras unika behov samt möjliggöra deras deltagande i beslut som påverkar dem och förhindra skada i olika stadier i den nuvarande pandemin.

Avgörande kunskap

Laura Korhonen, professor vid Linköpings universitet och centrumchef för Barnafrid, uppmanar yrkesverksamma som möter barn att ladda ned appen och delta i studien.
- Det är en snabb och innovativ metod och hjälper oss att lära oss mer om effekterna av covid-19 på barn. Denna typ av kunskap är avgörande för klokt beslutsfattande och fördelning av resurser. Projektet kommer att förena yrkesverksamma i olika länder och inom olika samhällssektorer, säger Laura Korhonen.

Så här gör du för att komma igång med Covid 4P Log-appen:

Här kan du också se en kort film som beskriver hur du kommer igång med, och använder appen.

Se mer om institutet och projektet: www.inspiringchildrensfutures.org


Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Från studentliv till framgång

Niclas Söör sög ut det göttigaste ur studentlivet vid LiU. Det formade karriären. Här fick han idén till Dospace, ett slags kontorshotell med nära 1 400 medlemmar på elva platser i Sverige.

Många studenter arbetar med att utveckla och finslipa sina egenbyggda bilar inför tävlingen

Studenter bygger och tävlar med egna fordon

Studenter på Linköpings universitet tar sig an en ingenjörsutmaning där de konstruerar och tävlar med egna fordon. Genom praktisk problemlösning och teknisk innovation sätts deras kunskaper på prov.

Kvinnliga ingenjörsstudenter

Amanda Sternberg från LiU är Årets Tech-tjej 2025

Vinnare av Årets Tech-tjej 2025 är LiU-studenten Amanda Sternberg. Hon studerar fjärde året på civilingenjörsprogrammet i informationsteknologi och brinner för att få fler kvinnor att välja en karriär inom tech. Priset delades ut av Microsoft.