04 april 2023

Under förra året har du kunnat lyssna och delta i flera webbinarier. Syftet är att synliggöra tekniken och inspirera till hur teknikundervisningen kan genomföras på olika sätt för olika årskurser. Nu inleder vi med ett webbinaium för förskolan. 

Flicka sitter vänd mot dator.
 

Kommande webbinarier för för- och grundskolan:

Programmering i förskolan

Tid: 14 april kl 15:30-16:00
Plats: Online via Zoom.

I det här webbinariet får vi ta del av hur Strängnäs kommun arbetar med att utveckla programmeringsundervisningen på sina förskolor. Sarah Wolf Näsström, pedagogisk utvecklingsledare, och Bella Karlsson, försteförskollärare, har tagit fram en ”programmeringsbox” med material och tillhörande handledning. De kommer under webbinariet presentera hur de arbetat med boxen, visa delar av materialet och några övningar, samt prata lite om hur de tänker kring programmering med förskolebarn och vad den undervisningen kan bidra till.

Presentationen är ca 30 minuter, sedan finns möjlighet att ställa frågor till Sarah och Bella.

Mer information:

Under rubriken Kompetensutveckling och CETIS Lärresurser hittar du mer information och webbinariet för förskolan som sändes i maj.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Kvinna vid en dator.

Nytt forskningscentrum ska möta utmaningen med längre arbetsliv

Allt fler arbetar längre upp i åldrarna – men vad händer när hälsan sviktar och leder till sjukskrivning? Ett nytt forskningscentrum vid LiU ska hitta lösningar för återgång till arbete senare i livet och ett hållbart arbetsliv.

Vy över Wadströms Exploranation Laboratory

LiU tar stort kliv uppåt i global hållbarhetsrankning

Linköpings universitet klättrar nästan 200 placeringar och landar på plats 156 i QS World University Rankings: Sustainability 2026. Rankningen mäter hur världens lärosäten bidrar till hållbarhet och är en av de mest betydelsefulla globalt.

Cellkärnans form påverkar effekten av cancerbehandling

Cancerceller med en cellkärna som lätt deformeras är mer känsliga för läkemedel som skadar dna. Det visar en ny LiU-studie. Fynden kan också förklara varför en kombination av vissa cancerläkemedel kan ge sämre effekt.