04 april 2023

Under förra året har du kunnat lyssna och delta i flera webbinarier. Syftet är att synliggöra tekniken och inspirera till hur teknikundervisningen kan genomföras på olika sätt för olika årskurser. Nu inleder vi med ett webbinaium för förskolan. 

Flicka sitter vänd mot dator.
 

Kommande webbinarier för för- och grundskolan:

Programmering i förskolan

Tid: 14 april kl 15:30-16:00
Plats: Online via Zoom.

I det här webbinariet får vi ta del av hur Strängnäs kommun arbetar med att utveckla programmeringsundervisningen på sina förskolor. Sarah Wolf Näsström, pedagogisk utvecklingsledare, och Bella Karlsson, försteförskollärare, har tagit fram en ”programmeringsbox” med material och tillhörande handledning. De kommer under webbinariet presentera hur de arbetat med boxen, visa delar av materialet och några övningar, samt prata lite om hur de tänker kring programmering med förskolebarn och vad den undervisningen kan bidra till.

Presentationen är ca 30 minuter, sedan finns möjlighet att ställa frågor till Sarah och Bella.

Mer information:

Under rubriken Kompetensutveckling och CETIS Lärresurser hittar du mer information och webbinariet för förskolan som sändes i maj.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Urban Forsberg.

Akademi och industri krokar arm för Europas halvledartillverkning

LiU har fördjupat forskningssamarbetet med tyska SGL Carbon med målet att på sikt stärka europeisk halvledartillverkning. Tillsammans har man utvecklat en specialutformad CVD-maskin där bättre metoder för att belägga grafit ska utvecklas.

Man i labbrock håller upp provrör innehållandes två gröna tabletter.

Från labb till lagstiftning - kampen mot nya nätdroger

En ny drog på marknaden – varje vecka. Så har utvecklingen sett ut i Europa de senaste åren när det gäller tillgången på nätdroger. Henrik Green använder forskning för att hjälpa myndigheter att snabbare få stopp på de farligaste nätdrogerna.

Starka band med Japan – den nya japanska ambassadören besökte LiU

Bra utbildningar och framstående forskning förenar Linköpings universitet med universiteten i Japan - men också gemensamma utmaningar. Tidpunkten för terminsstart borde till exempel synkroniseras, menar Japans ambassadör Hideaki Mizukoshi.