04 april 2023

Under förra året har du kunnat lyssna och delta i flera webbinarier. Syftet är att synliggöra tekniken och inspirera till hur teknikundervisningen kan genomföras på olika sätt för olika årskurser. Nu inleder vi med ett webbinaium för förskolan. 

Flicka sitter vänd mot dator.
 

Kommande webbinarier för för- och grundskolan:

Programmering i förskolan

Tid: 14 april kl 15:30-16:00
Plats: Online via Zoom.

I det här webbinariet får vi ta del av hur Strängnäs kommun arbetar med att utveckla programmeringsundervisningen på sina förskolor. Sarah Wolf Näsström, pedagogisk utvecklingsledare, och Bella Karlsson, försteförskollärare, har tagit fram en ”programmeringsbox” med material och tillhörande handledning. De kommer under webbinariet presentera hur de arbetat med boxen, visa delar av materialet och några övningar, samt prata lite om hur de tänker kring programmering med förskolebarn och vad den undervisningen kan bidra till.

Presentationen är ca 30 minuter, sedan finns möjlighet att ställa frågor till Sarah och Bella.

Mer information:

Under rubriken Kompetensutveckling och CETIS Lärresurser hittar du mer information och webbinariet för förskolan som sändes i maj. 

 

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Forskare i labbrock håller blå platta (solcell) med pincett.

Så kan giftfria och effektiva solceller tillverkas

Storskalig produktion av organiska solceller med hög effektivitet och minimal miljöpåverkan. Det kan nu bli möjligt genom en ny designprincip som utvecklats vid LiU.

Kvinna står och tittar ut över havet.

Marietta Radomska har ett livligt intresse för döden

Marietta Radomska överraskar. Hon forskar kring död och sorg men är själv livlig och full av passion för det hon sysslar med. Just nu driver hon ett projekt som handlar om ekologisk sorg. Någonstans finns en förhoppning om att förändra världen.

Polisbil, avspärrat.

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.