04 april 2023

Under förra året har du kunnat lyssna och delta i flera webbinarier. Syftet är att synliggöra tekniken och inspirera till hur teknikundervisningen kan genomföras på olika sätt för olika årskurser. Nu inleder vi med ett webbinaium för förskolan. 

Flicka sitter vänd mot dator.
 

Kommande webbinarier för för- och grundskolan:

Programmering i förskolan

Tid: 14 april kl 15:30-16:00
Plats: Online via Zoom.

I det här webbinariet får vi ta del av hur Strängnäs kommun arbetar med att utveckla programmeringsundervisningen på sina förskolor. Sarah Wolf Näsström, pedagogisk utvecklingsledare, och Bella Karlsson, försteförskollärare, har tagit fram en ”programmeringsbox” med material och tillhörande handledning. De kommer under webbinariet presentera hur de arbetat med boxen, visa delar av materialet och några övningar, samt prata lite om hur de tänker kring programmering med förskolebarn och vad den undervisningen kan bidra till.

Presentationen är ca 30 minuter, sedan finns möjlighet att ställa frågor till Sarah och Bella.

Mer information:

Under rubriken Kompetensutveckling och CETIS Lärresurser hittar du mer information och webbinariet för förskolan som sändes i maj.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Natt i Norrköping.

Att bygga relationer i skuggan av gängvåld

Socialtjänsten i Norrköping satsar på att skapa tillit och trygghet – som ett svar på en utveckling av tilltagande misstro, rädsla och oro. En studie från LiU visar hur Norrköpings kommun arbetar för att motverka brott och oprovocerat våld.

En man på scen talar inför publik

Forskningens styrkor och utmaningar synliggjorda

För första gången har LiU utvärderat all forskning – vilken kvalitet den har, vilken kultur det finns och förutsättningarna för att utveckla den ytterligare. Utvärderingen har skett genom självutvärdering och extern granskning av experter.

Nordlig sötvattensjö

Mer metan från varmare sjöar och dammar kan förvärra värsta klimatscenariot

Metanutsläpp från sjöar och dammar kan fördubblas vid århundradets slut på grund av klimatförändringarna. Det riskerar höja jordens temperatur mer än i nuvarande värsta-scenario. Det visar en ny studie från LiU och NASA Ames Research Center.