03 oktober 2023

Jonas Burman är forskarstuderande vid Linköpings universitet och har fått möjligheten att åka på ett internationellt utbyte till New York. Där ska han arbeta på ett prestigefyllt laboratorium och följa i sin handledare, Linda Bojmars, fotspår.

En kille står utanför Campus US i Linköping.
Jonas Burman är doktorand i Linda Bojmars forskargrupp vid LiU och ska framöver på internationellt utbyte hos Dr. David Lydens labb vid Weill Cornell Medicine i New York. John Karlsson

Jonas har inte alltid vetat att han ville ägna sig åt cancerforskning, men när han läste en master i medicinsk biologi hände något. Han fick chansen att göra ett masterprojekt i tumörbiologi med professor Xiao-Feng Sun vid LiU och blev fängslad. När hans master var på väg att ta slut, ville han fortsätta inom cancerbiologi på något sätt. Då fick han tips om att Linda Bojmar, en forskare som hade jobbat i USA, skulle komma tillbaka till Linköping och att hon letade efter en doktorand.

– Jag kom i kontakt med Linda och hon tyckte att jag passade för hennes grupp. Hon hade jobbat mycket med pankreascancer, levermetastaser och extracellulära vesiklar, som är små partiklar som celler utsöndrar och som kan påverka tumörens miljö. Det lät jätteintressant, så jag sökte doktorandtjänsten och fick den, berättar Jonas.

En intensiv tid

Jonas har nu varit doktorand i ett par månader och trivs med sin tjänst. Han tycker att det är intensivt, men givande att vara forskarstuderande.

– Det blir många sena kvällar och många timmar, men det är ändå något som jag tycker är värt det. Det är så otroligt intressant och jag träffar många extremt kunniga och inspirerande människor. Det känns väldigt rätt, säger Jonas.

Han berättar också att han inte visste att det var frivilligt att doktorera när han var liten. Hans pappa doktorerade i materialteknik vid LiU, men flyttade tillbaka till Karlstad året innan Jonas föddes.

– På något sätt hamnade jag själv i Linköping, precis som min pappa. Det är lite kul, säger Jonas.

Lära sig nya metoder

Jonas har fått en unik chans att åka på internationellt utbyte till det laboratorium där hans huvudhandledare, Linda Bojmar gjorde sin postdok, nämligen Dr. David Lydens labb, vid Weill Cornell Medicine i New York. Det är ett av de ledande centren för cancerforskning i världen. Där ska han lära sig nya metoder för att bland annat analysera extracellulära vesiklar och deras roll i cancerutvecklingen.

– Det är inte jättevanligt att man åker på utbyte så pass tidigt i ens forskarutbildning, men Linda tyckte att jag var en lämplig kandidat för det. Vi har jobbat för att uppnå det och nu är det dags, säger Jonas.

En av de saker som Jonas ser mest fram emot är att lära sig en ny metod som kallas Imaging Mass Cytometry (IMC). IMC gör det möjligt för forskare att visualisera upp till 40+ markörer på ett enda objektglas samtidigt som bakgrundsbruset är minimalt, vilket innebär mycket hög känslighet i bildbehandlingen.

– Det är en relativt ny metod som faktiskt inte går att utföra i Sverige. Det finns inget universitet än som har alla delar och moduler för att göra det. Och det är relativt dyrt också. Men det ger oss en unik möjlighet att studera tumörbiologi på ett helt nytt sätt, säger han.

Han tror också att han kommer att lära sig mycket av att arbeta i ett annat land och i ett annat tempo.

– Jag kommer få en helt annan möjlighet att bemästra metoderna eftersom det är mycket större volymer där. Det är fler patienter och fler experiment. På det sättet blir det också en ännu mer intensiv träning.

New York-känslan

Jonas åker till New York under hösten, 2023. Han ser fram emot att bo i en storstad och uppleva den berömda New York-känslan.

– Det är en lite större stad än Linköping, men det känns bra. Jag kommer bo tio minuters promenad från labbet och det ligger på centrala Manhattan. Väldigt häftigt, säger Jonas.

Han har också några fritidsintressen som han hoppas kunna utöva i New York.

– Det senaste halvåret har jag börjat klättra lite på fritiden. I New York finns det flera coola klättringsgym och det ser jag fram emot att testa. Sen så klart New York-känslan. Att bara gå runt i Central Park. Det känns mäktigt ändå, säger Jonas.

Han avslutar med att berömma sin huvudhandledare Linda Bojmar för allt stöd hon har gett honom.

– Jag är lite överväldigad över hur mycket support jag har fått från Linda. Hon coachar mig i allt. Hon har verkligen gjort det möjligt för mig att åka på det här utbytet. Hon är en fantastisk forskare och mentor, säger Jonas.

Det internationella utbytet finansieras av olika delar. Dels anslag på 50 000 kronor från Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF för utökade kostnader. Jonas är också delfinansierad av medicinska fakulteten för detta utbyte samt bidrag från FUN och CircM.

Mer om Jonas och forskningen

Läs mer om forskarutbildning