04 december 2023

Hur kan Växjö kommun effektivisera sitt avloppssystem? Det undersökte Filip Berglund i sitt exjobb. På LiU läste han kandidat- och masterprogrammet i matematik.

Filip Berglund, tidigare student på matematikprogrammet.

I sitt exjobb studerade Filip Berglund Växjös avloppssystem. Hur kan pumparna styras för att maximera flödet till reningsverket, då det krävs, och i andra fall minimera energiförbrukningen? Uppdraget lockade då det handlade om ett samhällsnyttigt problem. Han tyckte också att det var ett bra sätt att komma i kontakt med arbetslivet.

Ett helt nytt område

Innan Filip Berglund började arbeta med sitt exjobb visste han inte så mycket om pumpar. Tillsammans med sin handledare på LiU gjorde han ett studiebesök i Växjö och tittade på de olika pumpstationerna och reningsverket för att få en uppfattning om vad arbetet handlade om.
- Jag behövde också information om pumparna, pumpstationerna och hur pumpstationerna var sammankopplade och där var min handledare i Växjö kommun till stor hjälp.

Flödesmekanik var ett annat nytt område som Filip Berglund fick läsa på om Som matematiker var det också nytt att hantera de förenklingar av verkligheten som flödesmekanik innebär. Han bollade idéer med sin handledare och examinator på LiU för att få hjälp med att göra avgränsningar för att hålla arbetet till 30 högskolepoäng.

Hittade en egen lösning

Efter att ha gått igenom flera simuleringsmetoder för att lösa problemet utan att hitta något som passade, gjorde Filip Berglund en egen lösningsmetod som han presenterade för sin uppdragsgivare, Växjö kommun. De var nöjda med hans förslag men på grund av andra problem som de måste lösa först har de ännu inte gått vidare med att implementera förslaget.

Bra erfarenhet för arbetslivet

Filip Berglund tyckte exjobbet var en bra erfarenhet. Under studierna har han stött på många svåra problem men frågeställningen har alltid varit tydlig. Under exjobbet fick han en inblick i hur det kan se ut på en arbetsplats; att man ställs inför problem där man dessutom behöver komma fram till vad problemet egentligen är.

I dag arbetar Filip Berglund på Configura i Linköping med mjukvaruutveckling.
- Jag är nöjd med min utbildning. Det var många intressanta kurser och jag uppskattade speciellt att diskutera olika problem med mina kurskamrater. Jag uppskattade de mer abstrakta kurserna som gav en större förståelse för ämnet.

Läs mer om utbildningen i matematik