08 maj 2020

Flytande biogas innebär mindre klimatpåverkan och lägre kostnader redan vid korta avstånd i distributionen. Bränslet kan få stor betydelse och utvidga biogasmarknaden betydligt. ”Överraskande stora skillnader”,
tycker LiU-forskaren bakom en ny studie.

Lastbil på gasanläggning.
Gasum är ett av de företag som tillverkar flytande fordonsgas. Detta kan vara både flytande biogas, LBG, och flytande naturgas, LNG, som på bilden. Foto: Gasum

Innehåller mer energi

I artikeln Sceniarios for upgrading and distribution of compressed and liquefied biogas – Energy, environmental and economic analysis jämför fyra LiU-forskare med Marcus Gustafsson i spetsen olika sätt att producera och distribuera komprimerad respektive flytande biogas. Förvätskad biogas är något relativt nytt och används främst för industri, sjöfart och tunga landsvägstransporter.

Marcus Gustafsson.

Energiinnehållet i flytande biogas är cirka 2,5 gånger högre än i komprimerad biogas, som till exempel används för personalbilar.

När det gäller produktionen jämför forskarna fem olika sätt att uppgradera rågas till komprimerad biogas och fyra olika metoder för förvätskning. I de fallen är det inte någon större inbördes skillnad mellan de olika teknikerna för komprimerad respektive flytande biogas. Det gäller både när ekonomi och klimatpåverkan jämförs.

- I och med att tekniken mognar kan framställning även av små mängder flytande biogas bli kostnadseffektiv i framtiden, säger Marcus Gustafsson.

Överlägsen nytta

När det gäller distributionen är skillnaderna dock stora. Där visar sig den flytande biogasen vara överlägsen, såväl för ekonomi som miljö.

- Det hade vi nog väntat oss också, men inte att skillnaden i klimatpåverkan var så stor. Det var lite överraskande, säger Marcus Gustafsson.

Beräkningarna i studien visar att flytande biogas blir billigare att transportera på sträckor över 25 till 250 kilometer. Klimatpåverkan minskar redan vid korta avstånd på en till tre mil. Detta skulle kunna påverka till exempel Tekniska verken som i dag transporterar komprimerad biogas inom länet och även ner till Västervik.

Köra betydligt längre

- Flytande biogas gör det lönsamt att transportera längre sträckor och gör marknaden större. Tekniska verken skulle kunna köra minst dubbelt så långt som man gör i dag, säger Marcus Gustafsson.

LiU-forskarnas artikel skrevs innan biogasmarknadsutredningen lade sitt förslag om statligt stöd till både komprimerad och flytande biogas. Förslagen tros bli verklighet från och med 2021.

- Det ändrar inte våra slutsatser, tvärt om. Flytande biogas kommer bli ännu mer lönsamt ekonomiskt, säger Marcus Gustafsson.

Senaste nytt från LiU

Kvinnlig läkarstudent utanför sjukhus

Maryam Ramzi leder med hjärtat

Innan Maryam Ramzi kom till Sverige som 16-åring visste hon knappt var landet låg. Idag är hon läkarstudent, forskarassistent och ungdomsledare, och har diplomerats av Kungen för sitt engagemang inom forskning, kliniskt arbete och ledarskap.

Tre personer står och pratar

Ny utbildning för att förstå människor och påverka samhället

Hösten 2026 startar Linköpings universitet ett nytt kandidatprogram i beteendevetenskap. Utbildningen riktar sig till studenter som är nyfikna på människor, samhällsutveckling och framtidens utmaningar – och som vill vara med och göra skillnad.

Campus Norrköping.

Över 50 miljoner från VR till LiU-forskning

Vetenskapsrådet har gett över 50 miljoner kronor till Linköpings universitet. Det är resultatet från sex utlysningar där bidragsfördelningen nyligen beslutades. Forskningen handlar bland annat om segregation, ungdomsbrottslighet och opioidberoende.