08 maj 2020

Flytande biogas innebär mindre klimatpåverkan och lägre kostnader redan vid korta avstånd i distributionen. Bränslet kan få stor betydelse och utvidga biogasmarknaden betydligt. ”Överraskande stora skillnader”,
tycker LiU-forskaren bakom en ny studie.

Lastbil på gasanläggning.
Gasum är ett av de företag som tillverkar flytande fordonsgas. Detta kan vara både flytande biogas, LBG, och flytande naturgas, LNG, som på bilden. Foto: Gasum

Innehåller mer energi

I artikeln Sceniarios for upgrading and distribution of compressed and liquefied biogas – Energy, environmental and economic analysis jämför fyra LiU-forskare med Marcus Gustafsson i spetsen olika sätt att producera och distribuera komprimerad respektive flytande biogas. Förvätskad biogas är något relativt nytt och används främst för industri, sjöfart och tunga landsvägstransporter.

Marcus Gustafsson.

Energiinnehållet i flytande biogas är cirka 2,5 gånger högre än i komprimerad biogas, som till exempel används för personalbilar.

När det gäller produktionen jämför forskarna fem olika sätt att uppgradera rågas till komprimerad biogas och fyra olika metoder för förvätskning. I de fallen är det inte någon större inbördes skillnad mellan de olika teknikerna för komprimerad respektive flytande biogas. Det gäller både när ekonomi och klimatpåverkan jämförs.

- I och med att tekniken mognar kan framställning även av små mängder flytande biogas bli kostnadseffektiv i framtiden, säger Marcus Gustafsson.

Överlägsen nytta

När det gäller distributionen är skillnaderna dock stora. Där visar sig den flytande biogasen vara överlägsen, såväl för ekonomi som miljö.

- Det hade vi nog väntat oss också, men inte att skillnaden i klimatpåverkan var så stor. Det var lite överraskande, säger Marcus Gustafsson.

Beräkningarna i studien visar att flytande biogas blir billigare att transportera på sträckor över 25 till 250 kilometer. Klimatpåverkan minskar redan vid korta avstånd på en till tre mil. Detta skulle kunna påverka till exempel Tekniska verken som i dag transporterar komprimerad biogas inom länet och även ner till Västervik.

Köra betydligt längre

- Flytande biogas gör det lönsamt att transportera längre sträckor och gör marknaden större. Tekniska verken skulle kunna köra minst dubbelt så långt som man gör i dag, säger Marcus Gustafsson.

LiU-forskarnas artikel skrevs innan biogasmarknadsutredningen lade sitt förslag om statligt stöd till både komprimerad och flytande biogas. Förslagen tros bli verklighet från och med 2021.

- Det ändrar inte våra slutsatser, tvärt om. Flytande biogas kommer bli ännu mer lönsamt ekonomiskt, säger Marcus Gustafsson.

Senaste nytt från LiU

Stadsmiljö med bilar.

Byggprojekt i städer – så kan det bli mindre störningar

Att någon har helhetsperspektivet över alla byggprojekt i en stad är den viktigaste faktorn för att störningarna ska bli så få som möjligt. Men det är lättare sagt än gjort. Det visar forskare från LiU i en ny bok.

Mikael Asplund i cybersäkerhetslabbets lokaler.

Nytt cybersäkerhetslabb vid LiU

Det nya cybersäkerhetslabbet vid Linköpings universitet är en milstolpe i satsningen på utbildning inom området. Studenterna ska känna att "wow, här är det möjligt att göra något spännande", sa vicerektor Matts Karlsson vid invigningen den 7 maj.

Porträttfoto, kvinna.

Ministern fick se högteknologi inom svenskt jordbruk

Klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari besökte Agtech Sweden och imponerades av alla de tekniska innovationer som nu växer fram inom svenskt jordbruk.