16 november 2022

Kommunikatör, översättare, förlagsredaktör eller kanske lärare? Möjligheterna är många för studenterna på programmet Språk, litteratur och medier. Karriärdagen ger dem en chans att möta potentiella arbetsgivare och prata mer om tiden efter studierna.

Bild på publik. På scenen håller en person i em presentation.
Anna Friberg från tankesmedjan Humtank pratade humanioraämnens betydelse i samhället..

– Det finns ett tydligt behov av er kompetens på arbetsmarknaden. Humanistisk utbildning och forskning är väsentlig i ett demokratiskt samhälle, säger Anna Friberg till studenterna på kandidatprogrammet i Språk, litteratur och medier.

Hon är representant för den humanistiska tankesmedjan Humtank och inledde programmets första karriärdag hösten 2022. Karriärdagen fokuserar på tiden efter studierna och bjuder på både inspirerande föreläsningar och möjlighet att träffa tidigare alumner, fackförbund och potentiella arbetsgivare.

På plats var bland annat Linköpings kommun, bokförlag, EU-kommissionen, fackförbundet DIK, kompletterande pedagogisk utbildning – för den som vill satsa på en lärarkarriär - och utbytesstudier vid Linköpings universitet.

– Vi hoppas att studenterna ska ta med sig inspiration och idéer om framtiden härifrån. De är attraktiva på arbetsmarknaden och det finns mycket de kan arbeta med efter studierna, säger Andreas Nyblom, programansvarig.

Tankar om tiden efter studierna

Porträtt på Emilia Rosén mot en färgglad bakgrund.
Emilia Rosén är tidigare student på programmet Språk, litteratur och medier. Amanda Lindström

Emilia Rosén, tidigare student

Emilia Rosén är tidigare student på programmet Språk, litteratur och medier. Hon tog examen 2021 och deltog på karriärdagen för att träffa studenter och berätta om tiden efter studierna.

Vad jobbar du med idag?
– Jag är kommunikatör på Linköpings kommun. Det är ett väldigt varierande jobb som innehåller allt ifrån att producera texter till att hantera mediefrågor. I min roll har jag väldigt mycket fokus på just text och språk, vilket är roligt eftersom det var det jag riktade in mig på under mina studier.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Ingen dag är den andra lik! Som kommunikatör är man en stödfunktion, vilket innebär att man kan jobba inom många olika branscher och områden. Det är väldigt brett och man lär sig mycket.

Hur har din väg fram till det yrke du har idag sett ut?
– Under mitt sista år på Språk, litteratur och medier hade jag praktik på en marknadsavdelning, där jag sedan fick jobb som skribent. Där var jag kvar ett tag innan jag fick jobb som reporter på Corren. Sedan i mars 2022 har jag haft rollen som kommunikatör jobbat på Linköpings kommun.

Vad tar du med dig för kunskaper från SLM i ditt yrke idag?
– Jag tar med mig jättemycket! Väldigt många av de kurser vi läst använder jag idag i mitt dagliga arbete, framför allt mina tre terminer svenska.

Vad är ditt bästa tips till nya och nuvarande studenter på Språk, litteratur och medier?
– Sök praktikplats! Man lär sig otroligt mycket av det och får in en fot i arbetslivet.

Lena Olofsson-Piras pratar med två studenter.
Lena Olofsson-Piras är språkhandläggare på EU-kommissionen. Amanda Lindström

Lena Olofsson-Piras, språkhandläggare

Lena Olofsson-Piras är språkhandläggare på EU-kommissionen och var på plats under karriärdagen för att prata mer om språkarbete och översättning i EU.

Vad har ni för möjligheter på EU-kommissionen?

– Det finns ett stort behov av språkkompetens och vi kan erbjuda praktikplatser i Bryssel och Luxemburg under studierna. Det är ett otroligt roligt sätt att komma ut och se Europa, men också stor möjlighet att utvecklas i yrket!

Har du något tips till studenterna här idag?

– Passa på att praktisera. Och tänk inte att du behöver kunna allt när du är klar med studierna. Vi lär upp och utbildar våra kollegor på plats för just det här arbetet.

Tankar om tiden efter studierna

Porträtt på Alma Håkansson som står i en trapp.
Alma Håkansson är student på programmet Språk, litteratur och medier Amanda Lindström

Alma Håkansson, student

Studerar andra året på Språk, litteratur och medier.

Har du några tankar om vad du vill göra efter dina studier?
– Jag är intresserad av litteratur och att skriva och skulle gärna arbeta på ett bokförlag eller som kommunikatör. Min dröm är att jobba som manusförfattare.

Tar du med dig någonting speciellt från karriärdagen?
– Det är jättebra att få höra mer om olika yrken och vilka möjligheter som finns, eftersom det är ett så brett program.

Porträtt på Özlem Ertas.
Özlem Ertas är student på programmet Språk, litteratur och medier. Amanda Lindström

Özlem Ertas, student

Studerar tredje året på Språk, litteratur och medier.

Har du några tankar om vad du vill göra efter dina studier?

– Jag är intresserad av språk och arbetar idag med översättning. Det är någonting jag vill fortsätta med och vill därför gärna praktisera inom översättning nu under studierna.

Tar du med dig någonting speciellt från karriärdagen?

– Det är roligt att få höra vad tidigare studenter gör idag! Det låter väldigt spännande att arbeta som skribent eller redaktör, det tar jag med mig.

Läs mer om programmet