03 oktober 2024

Forskningsprogrammet Framtidens Skadeplats har löpt 2015–2023 och bedrivits tvärvetenskapligt vid Linköpings universitet och forskningsmiljön Centrum för forskning inom respons- och räddningssystem (CARER).

Kvinna hjälper skadad man.

Forskningsprojektet ”Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats” är ett av flera projekt inom forskningsprogrammet. Forskarna har studerat effektivt skadeplatsarbete, med fokus på frekventa olyckor och skadehändelser. En ökad förmåga att hantera dessa händelser kan även ge en ökad förmåga vid kriser och katastrofer.
Ansvariga forskare är Erik Prytz och Sofie Pilemalm, Linköpings universitet.

 

Fyra övergripande teman har väglett forskningen:

1. Frivilliga och semi-professionella i olyckor och vid kriser

2. Effektivt skadeplatsarbete

3. Prediktering, effektvärdering och informationsstyrning

4. Sensorer, beslutsstöd och artificiell intelligens

 

Slutrapport

Detta är slutrapport för projektet Effektiva Räddningsinsatser på Framtidens Skadeplats. I rapporten presenteras resultat från de ingående delprojekten från perioden 2021–2023.

Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats - Slutrapport för perioden 2021–2023.pdf

Faktablad_Vad händer på Framtidens skadeplats.pdf

 

Ny forskningsperiod startar hösten 2024

En ny forskningsperiod påbörjas med flera nya projekt som presenteras i höst.
Ha en härlig sommar!

Skärgård och blommor.

 Foto: Rebecca Stenberg.

Ansvariga forskare för projektet

Läs mer

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.