03 oktober 2024

Forskningsprogrammet Framtidens Skadeplats har löpt 2015–2023 och bedrivits tvärvetenskapligt vid Linköpings universitet och forskningsmiljön Centrum för forskning inom respons- och räddningssystem (CARER).

Kvinna hjälper skadad man.

Forskningsprojektet ”Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats” är ett av flera projekt inom forskningsprogrammet. Forskarna har studerat effektivt skadeplatsarbete, med fokus på frekventa olyckor och skadehändelser. En ökad förmåga att hantera dessa händelser kan även ge en ökad förmåga vid kriser och katastrofer.
Ansvariga forskare är Erik Prytz och Sofie Pilemalm, Linköpings universitet.

Fyra övergripande teman har väglett forskningen:

1. Frivilliga och semi-professionella i olyckor och vid kriser

2. Effektivt skadeplatsarbete

3. Prediktering, effektvärdering och informationsstyrning

4. Sensorer, beslutsstöd och artificiell intelligens

Slutrapport

Detta är slutrapport för projektet Effektiva Räddningsinsatser på Framtidens Skadeplats. I rapporten presenteras resultat från de ingående delprojekten från perioden 2021–2023.

Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats - Slutrapport för perioden 2021–2023.pdf

Faktablad_Vad händer på Framtidens skadeplats.pdf

Ny forskningsperiod startar hösten 2024

En ny forskningsperiod påbörjas med flera nya projekt som presenteras i höst.
Ha en härlig sommar!

Skärgård och blommor.

Foto: Rebecca Stenberg.

Ansvariga forskare för projektet

Läs mer

Senaste nytt från LiU

Porträtt av man vid strömmen

Mathias Fridahl nominerad till Klimatpolitiska rådet

Mathias Fridahl, forskare vid Linköpings universitet, har nominerats till Klimatpolitiska rådet, en myndighet som utvärderar hur regeringens politik förhåller sig till Sveriges klimatmål.

Två män skriver under ett avtal.

LiU och Siemens Energy ingår strategiskt partnerskap

För att finna långsiktiga lösningar på framtida utmaningar inom energiområdet skriver Linköpings universitet och Siemens Energy AB ett avtal om strategiskt partnerskap.

Två personer står i en fabrik.

Alumner driver på elektrifieringen i Kenya

För snart sju år sedan gick flytten – från LiU till att starta bolag i Nairobi. I dag producerar Roam flera hundra egenbyggda elmotorcyklar i månaden. Och resan har bara börjat.