03 oktober 2024

Forskningsprogrammet Framtidens Skadeplats har löpt 2015–2023 och bedrivits tvärvetenskapligt vid Linköpings universitet och forskningsmiljön Centrum för forskning inom respons- och räddningssystem (CARER).

Kvinna hjälper skadad man.

Forskningsprojektet ”Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats” är ett av flera projekt inom forskningsprogrammet. Forskarna har studerat effektivt skadeplatsarbete, med fokus på frekventa olyckor och skadehändelser. En ökad förmåga att hantera dessa händelser kan även ge en ökad förmåga vid kriser och katastrofer.
Ansvariga forskare är Erik Prytz och Sofie Pilemalm, Linköpings universitet.

Fyra övergripande teman har väglett forskningen:

1. Frivilliga och semi-professionella i olyckor och vid kriser

2. Effektivt skadeplatsarbete

3. Prediktering, effektvärdering och informationsstyrning

4. Sensorer, beslutsstöd och artificiell intelligens

Slutrapport

Detta är slutrapport för projektet Effektiva Räddningsinsatser på Framtidens Skadeplats. I rapporten presenteras resultat från de ingående delprojekten från perioden 2021–2023.

Effektiva räddningsinsatser på framtidens skadeplats - Slutrapport för perioden 2021–2023.pdf

Faktablad_Vad händer på Framtidens skadeplats.pdf

Ny forskningsperiod startar hösten 2024

En ny forskningsperiod påbörjas med flera nya projekt som presenteras i höst.
Ha en härlig sommar!

Skärgård och blommor.

Foto: Rebecca Stenberg.

Ansvariga forskare för projektet

Läs mer

Senaste nytt från LiU

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.