01 februari 2024

Det började med en enkel fråga från handledaren under exjobbet. Så blev Niklas Simm nyfiken på att doktorera vid Linköpings universitet.

Niklas Simm lägger fram sin doktorsavhandling "Sharing Resources for Greener Logistics"  i slutet av januari.  Anna Nilsen

Niklas Simm läste till civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle på Campus Norrköping. När han nästan var färdig med utbildningen, och skrev sitt exjobb ställde handledaren frågan:

– Hade jag funderat på att läsa vidare till en doktorsexamen? När frågan kom, insåg jag att jag visste ingenting om forskarutbildningar.

Men frågan satte ett frö. Det lät spännande med forskning. Han träffade ledaren för en forskningsgrupp inom hållbar logistik och transporter. Och så småningom erbjöds han en doktorandtjänst.

– För mig var det en chans som jag inte kunde missa. Att få möjligheten att fördjupa sig och bidra till utvecklingen av material inom mitt ämnesområde var en chans som inte kommer ofta, berättar han.

Omställning

Niklas Simm förklarar att hans forskning handlar om hållbar logistik och syftar till att göra transportsektorn mer miljövänlig. Han studerar hur olika företag kan samverka för att göra transporterna grönare och analyserar samarbetet över företagsgränser. Forskningen kan bidra till lösningar för miljövänligare transportalternativ.

En betydande del av Niklas Simms forskning involverar samarbete med företag. Genom intervjuer och observationer deltar han aktivt i samverkan med olika företag.

– Det är inte bara litteraturstudier, utan även fältarbete. Vi är ute mycket och antingen intervjuar vi människor eller så observerar vi på plats hur företag samverkar. Det passar mig som person väldigt bra. Man får känslan av att man bidrar till grönare omställning.

Undervisning ger energi

Under doktorandtiden har Niklas Simm också fått undervisa civilingenjörsstudenter. Han betonar att undervisningen ger honom möjlighet att inte bara bidra till studenternas lärande utan också fungerar som en paus från forskningen.

– Jag tycker att undervisning är roligt. Det är kul eftersom man träffar studenter som vill lära sig och som ställer frågor och är nyfikna.

Stor flexibilitet

Arbetsdagarna som doktorand i forskningsgruppen är varierade med undervisning, eget arbete och samarbete med andra.

– Flexibilitet och möjligheten att styra över sin egen tid är en viktig del av doktorandlivet som jag värderar högt.

Men det finns också utmaningar under doktorandtiden. En som han själv har stött på är det stundtals ganska ensamma arbetet. Han reflekterar över vikten av att hitta balansen mellan självständigt arbete och samarbete med andra.

– Man jobbar med andra människor omkring sig. Men oftast är man ensam om sitt projekt. Till stor del är man sin egen projektledare. Man kan ju hamna i en speciell sits där man går till jobbet, men det är ingen bryr sig om att du är på plats. Det gäller att sätt upp mål för att inte hamna bakom, säger Niklas Simm.

Personlig utveckling

Hans resa som doktorand har gett honom inte bara djup kunskap inom hållbar logistik utan också utvecklat hans förmågor som projektledare och analytiker.

− Det är en unik chans till både personlig och professionell utveckling, konstaterar han.

När han disputerar är tankarna på framtiden oundvikliga:

– Jag trivs väldigt bra med universitetet som arbetsplats. Lika mycket som jag vill vara kvar så tänker man också, hur hade det blivit om jag testar något annat? Vi brukar skämtsamt kalla världen utanför universitetet som verkligheten. Vad skulle hända om man kommer ut i verkligheten? Vad kan jag göra för nytta där?

Anna Nilsen

Niklas råd till dig som är nyfiken

Se doktorandtjänsten som en karriärmöjlighet och ta chansen att testa utan att känna dig bunden. Om det inte fungerar som planerat, finns stöd för att kalibrera och hamna rätt.

Det behöver inte nödvändigtvis leda till en långvarig akademisk karriär; det kan vara en möjlighet att förfina sina färdigheter och bli expert.

Om det inte passar, finns det alternativ som att avsluta doktorandperioden och utforska andra möjligheter med en fot kvar i universitetsvärlden, som att vara adjungerad och njuta av det bästa av båda världarna.

En dag i livet som doktorand

Dagarna varierar och ibland är det mer forskning på agendan medan en annan dag är det mycket undervisning. En traditionell dag i mitt liv kan se ut så här:

8.00 - 9.00 Börjar arbetsdagen, kommer in på kontoret, dricker morgonkaffe med kollegor, läser mejl, kollar kalender
9.00 - 10.00 Går igenom kommande föreläsning
10.00 - 12.00  Undervisar civilingenjörer
12.00 - 12.30 Lunch med kollegor
12.30 - 14.00 Sitter med eget arbete, exempelvis skriver en text, läser en doktorandkurs, förbereder för en intervju till studien
14.00 - 16.00 Arbetar med kollegor i gemensamma projekt, kanske skriver en artikel ihop eller har möte med företag
16.00 -17.00

Avslutar dagen genom att se över morgondagens schema, läser mejl

Forskarutbildning vid IEI