20 maj 2024

På uppdrag av regeringen och tillsammans med Styrelsen för internationellt utvecklingsarbete, Sida, skapar Matematiska institutionen och Linköpings universitet möjlighet till livsavgörande förändringar för både individer och världen. Jennifer Chepkorir från Kenya är en av de doktorander som genom sitt hårda arbete och höga personliga mål i livet skapat förändring för både sig själv och framtiden.

Jennifer Chepkorir
Jennifer Chepkorir från Kenya. Fotograf: Carina Stahre
Kenya i östra Afrika är ett exotiskt land som lockar många turister per år för sina storslagna vyer och rika djurliv. Men också ett land med många utmaningar i form av ojämlikhet, korruption och extrema väder till följd av klimatförändringar som påverkar tillgången till mat och vatten. I Kenya lever nästan halva befolkningen under fattigdomsgränsen och utbildning är långt ifrån en självklarhet.

Samarbete med Sida för en jämlik och hållbar värld

Som ett led i att uppnå de globala målen om en jämlik och hållbar värld, arbetar Sida på uppdrag av regeringen för att bistå länder som Kenya. Matematiska institutionen är sedan 2007 delaktiga i ett antal av de olika samarbetsprojekten som koordineras av International Science programme (ISP) och finansieras av Sida. Jennifer Chepkorir är en av dem som fått chansen att göra sin doktorandtjänst på LiU. Efter fem års studier där hon varvat utbildning på hemmaplan med sin forskning i tillämpad matematik på universitetet är hon klar med sin avhandling och redo att återvända till Kenya igen.

Målet att bli självständig och självförsörjande

Att Jennifer skulle bli självständig och självförsörjande bestämde hon sig redan som barn, men vägen dit har inte varit spikrak. Hon berättar om en barndom i en liten by i där fattigdom var utpräglat. Hennes föräldrar var bönder i liten skala med det enda målet att hålla familjen mätt över dagen. Jennifer fick som förstfödd tidigt ta ansvar för att leva upp till den förebild hon förväntades vara. Hon lärde sig tidigt som barn att laga mat och göra hushållssysslor som så många andra flickor i Kenya.

Grundskolan är gratis i Kenya och högre utbildning är subventionerad, men trots detta så är det få som utbildar sig och många kvinnor blir hemmafruar i så tidig ålder som 13 år. Priset för att motsätta sig kultur är högt och Jennifer har fått utstå stora utmaningar som är svåra att sätta sig in i som västerlänning. Att inte veta om man har mat för dagen. Att som ensam kvinna försörja sig i ett ojämlikt samhälle som baseras på korruption. Eller att bege sig till en annan världsdel utan sitt barn, för att man tror så starkt på att man kan ge barnet ett bättre liv när man kommer tillbaka en dag.

- Utbildning spelar en viktig roll för självförtroende och självständighet i livet. Genom utbildning kan man förvärva kunskap och färdigheter som gör det lättare att få jobb och klara sig på egen hand. Det ger också en känsla av makt över sitt liv som kan vara ovärderligt, säger Jennifer.

Tillämpad matematik på Linköping universitet

Jennifers målbild har dock aldrig sviktat, och trots tuffa motgångar så valde Jennifer att fortsätta att utbilda sig . Och med tiden kom även belöningarna. 2017 utsågs hon till den näst bäste studenten på University of Nairobi och Science in Mathematics. Det var även i samband med detta som hon sedan kom i kontakt med ISP och det Sidafinansierade projektet som gav henne möjligheten att göra sin doktorandtjänst i tillämpad matematik vid Linköping universitet. Här har hon under en femårsperiod forskat och är nu klar med sin avhandling ”Regularization methods for solving the Cauchy problem for elliptic and degenerate elliptic equations”. Hennes forskning baseras på matematiska uträkningar som med hjälp av olika metoder kan identifiera olösta problem utanför synfältet. Även om metoderna är svåra att förstå för en oinvigd förklarar hon att tillämpad matematik kanske är den mest lättförståeliga matematiken eftersom den appliceras på verkliga problem i livet. Och det är även därför tillämpad matematik är så viktig.

-Matematik är allt. För att lösa problem. För att lära oss hur vi kan hantera problem och utmaningar i det verkliga livet

Möjligheter, LiU och framtiden

I vår har Jennifer slutligen doktorerat och återvänt hem med siktet inställt på att börja jobba och dela med sig av sina kunskaper till andra. Jennifer berättar att det är få kvinnor som utbildar sig i Kenya, och ännu färre som intresserar sig för tekniska ämnen. Hon hoppas därför att hon kan inspirera fler kvinnor i Kenya att inte rädslas ämnet och den mansdominerade arenan. Drömmen om självständighet och självförsörjande är inte längre en dröm. Hon har nu även doktorerat i tillämpad matematik och är redo att ge vidare sina kunskaper till yngre generationer. En gladare och starkare kvinna än någonsin.

Sidas arbete i Kenya
International Science Programme (ISP)

Snabba fakta

Korta fakta Jennifer

Namn: Jennifer Chepkorir
Ålder: 34
Familj: Son hemma i Kenya
Hemland: Kenya
Intressen: Laga mat, läsa
Disputerat i: Tillämpad Matematik
Drömresmål: Santorini
Drömmer om: Resa hem, få ett bra jobb, återförenas med min son igen
Vad borde svenskar ta lärdom från andra kulturer: Interagera mer med varandra

Det här är Sida

Sida är förkortningen för - Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete – och är Sveriges biståndsmyndighet. Sida arbetar för att minska fattigdomen i världen, på uppdrag av Sveriges riksdag och regering. Verksamheten finansieras av svenska skattepengar. Målet med Sidas arbete är att bidra till bättre levnadsvillkor för individer som lever i förtryck och fattigdom. Med visionen om varje människas rätt och möjlighet att leva ett värdigt liv skapar Sida möjligheter som skapar förändring för världen och framtiden.

Läs mer om MAI:s internationella forskningssamarbeten

Läs mer om Tillämpad matematik och Matematiska institutionen

Senaste nytt från LiU

Kvinna utomhus, helbild.

Linda Carlsson blir ny kommunikationsdirektör

Linköpings universitet har utsett Linda Carlsson till ny kommunikationsdirektör. Hon kommer närmast från Universitets- och högskolerådet, UHR

En grupp unga tittar på en datorskärm

Blandad skolmiljö gynnar alla elever

Mer mångfald och mindre segregation i skolan kan höja ambitionerna för alla elever. En skola där barn med olika bakgrund går tillsammans kan också minska negativa effekter av socioekonomiska skillnader.

Specialbyggd kuvös och miljoner till barnmedicinsk forskning

Inköp av en specialbyggd kuvös som kan användas vid undersökningar av för tidigt födda och bidrag till sex nya forskningsprojekt. Det är några exempel på forskning som får bidrag från Joanna Cocozzas stiftelse år 2024 .