06 maj 2020

Statistiskt sett har sådär 1 400 anställda på LiU husdjur. I distansläge med hemmajobb har de flesta av dom sannolikt en katt eller hund under – eller på – skrivbordet. Eller i knäet. Gör djuren oss mer kreativa på jobbet?

Hund med tass på tangentbordet. Bara hundnosen syns.

– Det skulle jag nog tro, säger Per Jensen, professor i etologi på LiU.
– Det finns ingen forskning som visar hur bra det är med djur just på arbetet, men det finns hur mycket forskning som helst som visar att framför allt hundar allmänt har goda hälsoeffekter på människor.

Till artikel om husdjurens betydelse i karantän. Foto Anna ValentinssonSå här i corona-tider är det många som jobbar isolerat hemma. Vad betyder det då att ha ett djur som stjäl lite uppmärksamhet? Blir vi inte störda?

– Jo, det kan nog hända. Men det positiva överväger. Det blir små avbrott, man måste resa sig upp från skrivbord och skärm, det blir pauser och det är lätt att ta lite frisk luft.
– Själv tycker jag att det blir ett avbrott när jag tvättar hjärnan och vidgar perspektiven.

Och hur är det med djuren? Finns det inga negativa effekter för dom?
– De får vara nära sina ägare hela tiden, och det mår de bra av. Å andra sidan finns det forskning från LiU som visar att stress hos hundägare återspeglas hos hundarna.

Plötsligt får våra husdjur sällskap hela dagarna. Vad händer när allt går tillbaka till det vanliga?
– Det är något att tänka på. Man måste förbereda djuren och träna dem att vara själva.

– Jag är lite orolig för att coronakrisen innebär en överanskaffning av husdjur. Många som skaffat djur nu tänker nog inte på att de kommer att jobba heltid igen. Och enligt djurskyddslagen får inte hundar lämnas ensamma mer än sex timmar.

Införskaffandet av hundar och katter har nått en slags distanspeak, vad ska man tänka om det? Du tillhör dom som passat på att ha ny valp nu (Gottfrid, dansk-svensk gårdshund) och det kan ju kräva en del.
– Vi har pratat rätt länge hemma om att skaffa ny valp. Och vi är två som jobbar på distans, så det var ett bra läge och det kommer en sommarsemester också. En valp har man på 100% i månader…

Hur går en livlig valp ihop med distansundervisning och skärmmöten?
– Det går väldigt bra. Jag undervisar en del på nätet via zoom och lärarrollen kräver uppmärksamhet. När min valp dyker upp i bild blir det drag. Djur är en bra icebreaker!

Jobb och djur är mest en bra kombination. Det finns svensk forskning som visar att en absolut majoritet av hundägare vill ha möjligheten att ta med sig sin hund på jobbet.
Men varför får hundar så sällan vara med på arbetsplatserna?

– Det undrar jag också. Jag brukar ständigt propagera för att det ska vara tillåtet. Jag tror inte arbetsgivare har förstått hur mycket det kan betyda för stämningen och för att motverka stress. Och hundar har en förmåga att göra oss glada och stärka sociala kontakter. Hundar öppnar för samtal mellan människor som inte annars har så mycket att göra med varandra.

– Givetvis är allergier ett problem. Men pälsdjursallergier är faktiskt inte så vanliga, särskilt inte de allvarliga. Det borde gå att lösa problemen.

Men hundar och kontorslandskap då?
– Det går utmärkt. När jag varit utomlands har jag besökt många kontorslandskap där det ofta är tillåtet att ha hundar med sig på jobbet. De anpassar sig och är de fler så vänjer de sig vid varandra. Det handlar om sunt förnuft. Den som har en hund som inte fungerar, brukar inte tycka att det känns så bra att ta med sig den.

Foto: Örjan Karlsson, porträtt Per Jensen. Övriga hundbilder, Gunilla Pravitz.

Fristående kurser om hundens beteendebiologi