04 juni 2020

Nu påbörjar LiU, Sjöfartsverket och VTI det gemensamma projektet OSKAR som ska vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, som pågår fram till 2023, syftar till att via moderna sjömätningar och ruttoptimeringar skapa en säkrare och smartare sjöfart.

Sjömätningsfartyget Anders Bure
Sjömätningsfartyget Anders Bure, foto: Sjöfartsverket

Den 1:e juni 2020 påbörjar Sjöfartsverket tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Linköpings universitet (LiU) projektet OSKAR (Optimering av Sjöburen Kollektivtrafik och Annan Regelbunden trafik) som syftar till att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet som till största del finansernas av Trafikverket beräknas pågå fram till sommaren 2023, och avser att optimera kollektivtrafiken och annan trafik baserat på olika typer av moderna sjömätningar. På så sätt förväntas tillämpningen av de senaste sjömätningsmetoderna bidra till ökad sjösäkerhet, men också till både bränslebesparingar och kortare restider.

Baserat på Sjöfartsverkets sjömätningar kommer Christiane Schmidt och Gunnar Flötteröd vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), avdelningen för Kommunikations- och transportsystem (KTS) att ta fram en modell som optimerar bland annat kollektivtrafikens rutter så att samhällsekonomiska nyttor i form av exempelvis kortare restider, lägre bränsleförbrukning, lägre utsläpp och ökad säkerhet kan realiseras.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

En mobil hålls över en hand

Framtidens vård börjar i din mobil

Tänk dig att din mobil kan bli ett verktyg som hjälper dig att upptäcka tidiga tecken på sjukdom eller att följa din hälsa mellan läkarbesök. Det är visionen bakom ECIU University-kursen ”Health in Your Hands”.

Mikael Säberg.

Konstgräs i nordiskt klimat – en fråga om hållbarhet

Fotbollsplaner med konstgräs är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv jämfört med naturligt gräs – men bara under vissa förutsättningar. Det har forskare vid LiU visat i en ny studie där de jämfört de olika planernas miljöpåverkan.

Nigel Musk.

25 år med Språk och kultur – Nigel Musk var med från början

Forskningsmiljön Språk och kultur bildades år 2000. Nigel Musk som i ungdomen lämnade London för Sverige har varit med från start. Här berättar han om miljöns utveckling och framtidens utmaningar.