Genom medlemskapet i ECIU (the European Consortium of Innovative Universities) och i Erasmus+ projektet Scaleup4Sustainability, har LiU börjat tillämpa en undervisningsform som kallas Challenge-based learning – utmaningsdrivet lärande. Modellen har sin bakgrund i Deweys ”learning by doing” filosofi, det vill säga att man lär genom att göra och uppleva.
Charlotte Norrman har under flera år varit kursansvarig för kursen Innovativt entreprenörskap och var verkligen taggad och sugen på att göra ett omtag i sin undervisning efter nästan två år med pandemi.
Hon fick då idén till Idea Jam – ett kreativt halvdagsseminarium med verkliga samhällsproblem att lösa, fick med sina kollegor och LiUs stödaktörer på idén och så började de leta idégivare och fick napp hos Apotea och UtvecklingsKlustret Energi AB.
- De här 14 utmaningarna som vi kokat fram med företagen är stora och svåra! Och det häftiga är ju att de finns på riktigt. Nu när Idea Jam är genomfört och studenterna kört sina 1 minuters pitchar, ska dom jobba vidare med det här hela terminen och slutredovisa i maj.
Stina Bergholm, Madeleine Fahle, Elin Djurberg, Sara Abrahamsson, Magdalena Bohlin jobbar med uppgift till Apotea
Undervisning kopplad till verkligheten
Charlotte har även haft stort stöd av flera kollegor på LiU, inte minst Karl Eldebo och att som lärare gå i mål med att arrangera en sån här stor grej, har gett dem blodad tand.
- Det är dagarna efter Idea Jam och jag känner: YES, det fungerade! .... eller... Succé, lycklig och lättad, säger Charlotte och fortsätter:
- Jag och mina kollegor har jobbat hårt med upplägget, utvecklat underlag och stöd så att grupperna skulle komma igång på ett bra sätt. Det har varit många bollar inför med företagen, stödsystemaktörerna, lokalbokning med mera och allt blev så bra som vi hoppades på! Jag är väldigt glad för det är ju lite risky att hoppa ut på gungflyet för det kan ju även hända att man sjunker!
Du trodde mycket på den här idén, hur fungerade det i praktiken?
- Det fungerade som jag hade hoppats! Jag är nöjd med hur samarbetet med Apotea och UKE skapade relevans och koppling till näringslivet. Det var även kul att se hur den fantastiska lokalen och upplägget gav studenterna energi, de släppte loss och blev kreativa. Jag är även glad över att stödsystemaktörerna slöt upp så att studenterna förstår att det finns en fortsättning och att vi som leder den här kursen är ihopsnackade med dem som kommer efter oss i processen. Den kulturen har på något vis alltid funnits här och nu känns det som att den växer i styrka.
George Shnouda, Adam Segerros, Fredrik Näslund, Daniel Ma, Anton Zackrisson jobbade med utmaning: Volatile Electricity Prices
Idea Jam 2023 – kanske ännu större
Charlotte är supernöjd med Idea Jam, hon känner att arbetet skapade en stark och positiv kraft som smittar av sig. Hon tänker nu försöka behålla den här energin och drivkraften genom hela kursen, för det är en väldigt viktig aspekt för entreprenörskap.
- Jag är så himla glad över att jag får vara i ett sammanhang av positiva och stödjande människor som vill saker där jag får vara med dem och skapa. Troligen blir det en ny Idea Jam nästa år. Jag hoppas på att få med flera företagare till dess som kan bidra med sina utmaningar som kan skapa grund för kreativitet, innovation och samarbete mellan LiU och näringslivet för det betyder så mycket att man kan jobba med ”riktiga” idéer.