12 november 2021

Sista delen i seminarieserien "Säker digitalisering för lantbruket" genomfördes fredagen den 12 november. Under fem inspirerande seminarier har föreläsare och deltagare från hela lantbrukskedjan samlats för att tillsammans öka kunskapen och medvetenheten om säker digitalisering.

Fem personer som gör tummen upp
Sabina Franzén, Jeanette Blackert, Sofia Lundqvist, Henrik Wemmert och Maria Källming gör tummen upp för den inspirerande seminarieserien "Säker digitalisering för lantbruket". Tove Frisk

Ämnet för dagen var: Hållbar och säker digitalisering
Frågeställningen: Säkert- lönsamt och effektivt med hjälp av digitalisering och samverkan. Hur gör man i praktiken och hur får in det som en självklarhet i bolagets årshjul?
Tema: Verksamhet och gård

Föreläsarna Patrik Sandgren, Teknikföretagen; Jeanette Blackert, Blackert lantbruk och Filip Lundin, Agronod delade med sig av sina kunskaper och tankar både i föreläsningar och i paneldiskussion. I paneldiskussionen deltog även Per Frankelius, processledare för Agtech 2030.

Några summeringar

Jeanette Blackert, Blackert lantbruk
- Oftast är lantbrukare/gårdar enmansföretagare utan någon IT-avdelning. När vi gör investeringar i verksamheten är huvudsyftet att öka lönsamheten och effektiviseringen och där ryms inte säkerheten. Livsmedelsproduktionen är ett samhällsansvar och på "gårdsnivå" är det viktigt med ett lokalt nätverk för att göra sin verksamhet mindre sårbar. Seminarieserien har gjort mig betydligt mer medveten om säkerhetsfrågor i mina samtal med leverantörer. Ibland när jag ställer frågor så skruvar de faktiskt lite på sig.

Patrik Sandgren, Teknikföretagen
Digitalisering omfattar/påverkas av tre centrala delar:
1)Nätverk: Produktion och verksamhet kopplas upp och ihop
2)Teknik: Nya möjligheter och utmaningar med framsteg  inom informationssystem och  kommunikationsteknik
3)Organisering: Hur företaget är organiserat

En trendundersökning visar att teknikföretagen ser flera nyttor med digitaliseringen, bland annat vill man öka produktiviteten, skapa nya affärsmöjligheter, höja innovationsförmågan och öka den miljömässiga hållbarheten.

Filip Lundin, Agronod

Lantbruket står i ett paradigmskifte - de digitala produktionssystemens intåg. Vårt uppdrag är lantbrukaren i centrum för att möjliggöra datadelning och stimulera framväxten av ett digitalt ekosystem.

Avslutande ord från projektledare Sofia Lundqvist

Jag vill rikta ett stort varmt tack till alla föreläsare och deltagare och till alla andra som möjliggjort denna inspirerande seminarieserie. Responsen har varit mycket positiv vilket är glädjande. Vi har nu påbörjat en av våra viktigaste resor och det är tydligt att det finns ett gemensamt intresse för digitalisering och säkerhetsfrågor för lantbruket.

Tillsammans kan vi fortsätta ställa krav och skapa förutsättningar för vår framtida säkerhet. Återigen stort tack till alla!

Topp tre tips på listan att börja med!

Jeanette Blackert

• Öka medvetenheten hos oss själva i branschen
  • Samarbeta mer och ta tillvara på olika kunskaper
  • Gör riskanalys och prioritera