03 februari 2021

För första gången anordnar SARC (Swedish Aerospace Research Center) och BARINet (Brazilian Aerospace Research and Innovation Network) en tävling för drönare, även kallad obemannad luftfarkost.

drönare
Teiksma Buseva

Tävlingen handlar om att presentera den bästa lösningen på ett specifikt problem där flera drönare måste samarbeta. Denna tävling uppmuntrar och främjar det tvärvetenskapliga synsättet. Samarbete mellan akademiska discipliner såväl som mellan akademi och industri är nödvändiga för att lösa framtidens utmaningar.

- Vi hoppas att tävlingen kommer utöka internationellt samarbete, främja entreprenörskap och bidra till att forskningen kommer till praktisk användning, berättar David Lundström, universitetslektor vid avdelningen fluida och mekatroniska system på Linköpings universitet. David Lundström sitter som representant för LiU i tävlingens organisation.

Tävlingen är organiserad i två grupper - en öppen klass och en studentklass. Den öppna klassen riktar sig till team som består av doktorander, forskare och startup företag. Tävlingen är öppen för deltagare från Sverige och Brasilien.

- Den långsiktiga ambitionen är att det ska bli en årlig händelse, men vi får se hur det går, konstaterar David Lundström.

Tävlingen pågår från första februari till sista september då vinnande lag i den öppna klassen utses.

SARC är ett akademiskt nätverk för att förbättra den nationella samordningen av den akademiska forskningen inom flygteknik.

Läs mer om tävlingen här (på engelska

Relaterat innehåll