13 december 2024

Sveriges första webbutbildning för barnahus finns nu i Barnafrids kunskapsportal. Ett hundratal personer deltog vid lanseringen online och fick veta mer om vad en barnvänlig rättsprocess innebär och hur samverkan för barnets bästa kan fungera på ett barnahus.

Fem kvinnor som står i en studio bakom ett bord med grå duk.
Josefin Carlsson, Anna Nelson, Laura Korhonen, Sofia Melén Moadi och Sandra Skoog vid lanseringen av Barnafrids webbutbildning för barnahus.

– I framtagningen av barnahusutbildningen har vi tagit till oss behovet att kunna erbjuda mer målgruppsinriktade insatser. Vi har också velat erbjuda pedagogiska lösningar som kan stödja processen att omsätta teoretiska kunskaper till praktik, säger Laura Korhonen, centrumchef för Barnafrid och professor i barn- och ungdomspsykiatri.

Samverkan mellan fyra rum

Barnahus är en verksamhet där polis, åklagare, socialtjänst, barnläkare och barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) samverkar för att hjälpa barn under 18 år som misstänks vara utsatta för brott. I en sådan situation är det viktigt att myndigheter samverkar eftersom barnets rätt till skydd, rättsprocess och stödinsatser pågår parallellt. Under lanseringen fick åhörarna följa med in i barnahusets fyra rum och lyssna på sakkunniga för att få en inblick i hur den nya webbutbildningen är upplagd.

– Utbildningen vänder sig i första hand till barnahussamordnare och yrkesverksamma inom socialtjänsten, rättsväsendet och hälso- och sjukvården. Vi tror också att innehållet kan vara intressant för andra som kommer i kontakt med barnahus, till exempel personal i förskola och skola eller yrkesverksamma inom civilsamhället, säger Anna Nelsson som varit projektledare för utbildningen i sitt uppdrag som utredare på Barnafrid. Anna delar sin tid mellan Barnafrid och Barnahus Linköping, där hon är verksam som socionom och leg. psykoterapeut.

Turkost hus med tak och fyra fönster flankerat av en rödhårig pojke med blå tröja.

Hugos erfarenheter för utbildningen framåt

Redan innan en deltagare har loggat in för att genomföra utbildningen dyker nioåriga Hugo upp och presenterar sig. Den som går utbildningen får följa Hugos väg genom barnahusets fyra rum efter att Hugo berättat på skolan att hans pappa utsatt honom för våld.

– Hugo är en viktig person i utbildningen! Vi hoppas att fallbeskrivningen och Hugos tankar ska göra det lättare för den som går utbildningen att relatera till hur det kan vara för ett barn att komma till barnahus, säger utredare Sofia Melén Moadi på Barnafrid. Sofia har skrivit fallbeskrivningen tillsammans med de barnahussamordnare som ingått i projektets referensgrupp.

På ett barnahus ska barnets bästa ska vara i fokus från den stund där barnets våldsutsatthet kommer fram tills att alla utredningar är avslutade. Varje barn har rätt till inflytande och delaktighet i frågor som berör dem, att få komma till tals, bli lyssnad på och få information som är anpassad efter barnets ålder och förmågor. Även här fyller Hugos närvaro en funktion i utbildningen för att stimulera deltagaren till reflektion och jämförelser utifrån sina egna erfarenheter från verksamheten på barnahus.

Ett omfattande lagarbete

Barnahusutbildningen är ett resultat av många personers, lärosätens, myndigheters och organisationers samverkan med Barnafrid.

– Vi är mycket tacksamma över alla sakkunniga inom myndigheter och organisationer samt inte minst de forskare som har bidragit med sin kunskap och kompetens till utbildningen. Vi har även haft ett stort stöd av projektets två referensgrupper. Därutöver har barnahusen själva delat med sig av foton och exempel på arbetsmaterial som går att ladda ned i utbildningen, säger Sandra Skoog, utredare och ansvarig för programområde rättsväsende på Barnafrid.

Vill du veta mer om eller gå barnahusutbildningen?

Du hittar barnahusutbildningen "Samverkan med fokus på barnet" på Barnafrids kunskapsportal.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Studentantalet fortsätter öka – särskilt inom AI och IT-säkerhet

För femte året i rad ökar antalet studenter rejält på LiU. Sedan 2019 är ökningen nästan 40 procent. Fristående kurser är det som ökar mest och särskilt inom aktuella områden som AI och IT-säkerhet.

Vlatko Milic står med sin dator och tittar ut genom ett fönster.

Hans forskning kan leda till ökad matsäkerhet i Sverige

Uppsala eller Linköping? För Eskilstunasonen Vlatko Milic föll valet för 14 år sedan på LiU. Att han skulle bli kvar efter studierna, doktorera och bli forskare var inte självklart. Nu har han inlett forskning som skulle kunna öka Sveriges resiliens.

Person håller en liten glänsande skiva med pincett.

Bättre digitala minnen med hjälp av ädla gaser

Framtidens elektronik kan bli ännu mindre och mer effektiv genom att fler minnesceller får plats på mindre yta. Ett sätt att uppnå det är att tillsätta ädelgasen xenon vid tillverkningen av digitala minnen. Det har LiU-forskare visat i en ny studie.