15 juni 2022

Digitaliseringsstrategier, digitala lösningar och universitetens utmaningar - det var de huvudsakliga ämnena vid ett internationellt möte som nyligen hölls digitalt inom projektet EMDIAC. Ungefär 100 personer deltog från universitet i Estland, Sverige, Ukraina och Tyskland.

Digitalt möte.
En printscreen från det digitala rundabordsmötet inom EMDAC.

Rundabordssamtalet "Digitalisering i akademin" som hölls 7 juni 2022 organiserades i ett samarbete mellan University of Tartu, Linköping universitet och Dnipro University of Technology, inom ramen för projektet Embracing Digitalisation in the Academia (EMDIAC), International Collaboration for Capacity Building and Innovation.

Mötet hade ungefär 100 deltagare och dom diskuterade olika strategier och utmaningar samt digitala verktyg som kan användas vid utbildning, forskning, administration och styrning hos de deltagande universiteten.

Mariana S. Gustavsson vid LiU, är projektledare för EMDIAC och en av organisatörerna av evenemanget:

- Det här samarbetet är viktigt, vi har deltagare som innehar olika roller, erfarenhet och värdefull kunskap om digitalisering vid universiteten. De arbetar bland annat med forskning, undervisning, styrning och i universitetsledningen. De är engagerade och vill dela med sig av sina erfarenheter inom högre utbildning och sina undersökningar som de har genomfört med hjälp av nya verktyg inom informationsteknologi. Dessutom känns universitetssamarbetet extra viktigt just nu när det pågår ett krig i Ukraina med en aggressiv desinformation via internet och med en återkomst av totalitarismen i vårt grannskap.

Utbildning pågår i Ukraina trots kriget

En av talarna, Dr. Mykola Trehub, Vice-rector at Dnipro University of Technology (Dnipro Tech), pratade om hur de arbetar med att fortsätta att utbilda under kriget och hur olika former av informationsteknologi gör detta möjligt.

Han förtydligade vilka utmaningar som finns under det pågående kriget för att bygga upp den lokala infrastrukturen, vilka olika krav som finns på olika yrkesgrupper som tar fram högteknologiska lösningar, bygger upp högklassiga digitala utbildningsverktyg och digitala studiemiljöer - som är en viktig funktion när universitetet försöker bemästra dessa utmaningar.

Dr. Vasil Navumau, forskare vid Center for Advanced Internet Studies (CAIS), Ruhr-Universität Bochum och delaktig i EMDIAC, rapporterar från mötet:

- Mykola Trehub berättade om att Dnipro Tech har arbetet med digitala lösningar under än lång tid tillbaka, men att det var pandemin som stimulerade dem att konvertera aktiviteterna till ett digitalt format.

- När kriget inleddes, var Dnipro Tech förberedda på att erbjuda utbildningsmöjligheter online, och kunde anpassa sig efter de nya omständigheterna. Han berättade också att de redan nu håller på att skapar en plan för hur de åter ska bygga upp sina aktiviteter när kriget är slut.

Digitala- och AI-lösningar vid LiU

Joakim Nejdeby, IT -direktör vid Linköping universitet (LiU), presenterade LiU:s strategi för hur de ska lägga upp sitt arbete fram till 2030, samt hur digitaliseringen ska göra deras arbete möjligt. Joakim berättade om universitetets hastiga omställning till ett nytt sätt att arbeta under pandemiåren och hur de skapade lösningar tack vara en stark digital infrastruktur och mycket kvalificerad personal.

Under mötet presenterade han även flera exempel på hur noga utvalda AI-lösningar skulle kunna automatisera vissa administrativa uppgifter och hur dessa lösningar skapar en möjlighet att byta fokus från att vara en administrativ IT-lösning till att bli en akademisk IT-lösning.

Så skapar vi online utbildning och undervisning med hög kvalité

Dr. Mihkel Solvak, Associate Professor in Technology Studies, vid Johan Skytte Institute of Political Studies, Tartu University presenterade två digitala plattformar som de nyligen har implementerat i Tartu.

Den ena var “UT Statistics” som är ett verktyg för styrning och administration för all undervisning och forskning.

Det andra var “Dashboard and Grant Funding Matching Tool” där man genom algoritmer processar tillgänglig data för att matcha forskarens profil med finansiärer och utlysningar. Verktyget kan även erbjuda sannolikhetsberäkningar för ett positivt utfall i konkurrensen för forskningsmedel.

Emdiac