18 augusti 2020

De arbetade redan med samma läkemedel som nyligen visat sig vara en användbar hjälp mot coronaviruset. Nu hoppas Mehrdad Rafat, universitetslektor vid Institutionen för medicinsk teknik (IMT), att deras modifierade kontaktlins får bidra till att bekämpa covid-19.

Närbild på en kvinnas öga med en kontaktlins på ett instrument framför ögat.
Linsen är tänkt att kunna användas mot Covid-19.

Mehrdad Rafat, universitetslektor vid Linköpings universitet, har verkat inom vävnadsteknik i nästan 20 år. De senaste tre åren har han och hans team varit fokuserade på att införliva läkemedel och proteiner i, genom bioteknik, modifierade hornhinnor för att öka deras effektivitet vid behandling av olika ögontillstånd. Dexametason är ett av de läkemedel som teamet har använt i sin forskning, samma läkemedel används nu vid behandling av covid-19. Nu hoppas Mehrdad Rafat att deras lins kan göra skillnad i förebyggande syfte eller vid behandling av coronaviruset.

Laddas med läkemedel mot covid-19

Mehrdad Rafats idé är att återanvända deras hornhinneteknologi, som redan har testats framgångsrikt på människor. De vill utveckla en kontaktlins som täcker hela ögat som en sköld mot virusinfektioner. Detta samtidigt som den är laddad med antiinflammatoriska och antivirala läkemedel för att både förhindra infektioner och behandla effekterna av covid-19.

”Det finns redan terapeutiska "bandage-linser" som används för att främja läkning, lindra smärta och skydda ögonytan, men den här är annorlunda. Den är tillverkad av naturliga material som efterliknar mänsklig hornhinnevävnad medan andra är gjorda av syntetiska material som plast. Dessa kan beröva ögat på näringsämnen och syre, vilket kan orsaka rödhet, torrhet, infektion och inflammation.”Forskarna Mehrdad Rafat och Raha Omrani står i sitt labb.Forskarna Mehrdad Rafat och Raha Omrani arbetar med linsen.

Mehrdad Rafat hävdar att många av dagens problem existerar eftersom vi inte efterliknar naturen, syntetiska material som plast förorenar inte bara miljön utan också människokroppen.

"Det är dags att vi går vidare till mer hållbara material."

"Fortsätta med detta projekt"

Eftersom gruppen redan har genomfört nyckelforskning i området tror Mehrdad Rafat att de genom mänskliga försök snart kan ta linsen vidare till dem i nöd. Detta om han kan få projektet finansierat och godkänt.

"Vi är mycket närmare och vi hoppas på att om några månader, kanske i slutet av detta år, ha linsen redo att testas på människor."

I slutet av sommaren kommer de att ansöka om bidrag och hoppas på mer stöd.

"Oavsett om vi får det eller inte kommer vi att fortsätta med detta projekt."

Vad ser du som den största utmaningen för det här projektet?

”Jag tror att det finns två stora utmaningar. Naturligtvis är finansiering en stor utmaning, den andra stora utmaningen är regleringsprocessen för att godkänna tekniken för användning på människor. Regleringsprocesser är normalt mycket stränga, dyra och tidskrävande. Med detta sagt hoppas jag att gransknings- och godkännandeprocessen för medicinska produkter påskyndas under pandemin och att fler apparater och läkemedel tillåts på en sympatiserande grund för att möta krav och rädda liv.”

Två forskargrupper vid universitetet är involverade i projektet tillsammans med företaget LinkoCare Life Sciences AB, som Mehrdad Rafat är vd och grundare av.

"Förhoppningsvis är en av många insikter som vi kan dra lärdom av beträffande den globala pandemin att prioritera stöd och investeringar i hälsosystem och teknik på alla nivåer från universitetsnivå till lokal, nationell och internationell regeringsnivå."

Närbild på en kontaktlins som hålls upp av ett metallinstrument. Bakgrunden är grå.Närbild på en lins.