20 december 2020

Ett praktiskt beslutsstöd ska hjälpa företag att exportera svenska
biogaslösningar till andra länder. Möjligheterna är stora, men i dag misslyckas vissa affärer medan andra aldrig ens kommer till stånd.

BRC gör studiebesök på Skövde biogas.
Det svenska kunnandet på biogasområdet är stort. Export till andra länder är möjlig, men i praktiken ofta svår att genomföra. Foto: Mikael Sönne

Avfall runt jorden

Tillsammans med företag och branschorganisationer har forskare inom BRC, Biogas Research Center, tagit fram en första version av A decision maker´s guide för export of biogas solutions, ett konkret beslutsstöd för företag inom biogasbranschen.

Syftet är att hjälpa företagen att skapa fler och nya exportaffärer. Och att undvika att misslyckas.

Wisdom Kanda i Teams-möte.Wisdom Kanda.

- Potentialen är stor. Det finns massor av avfall runt om i världen som i dag läggs på deponi, men som skulle kunna användas för biogas, säger projektledaren och BRC-forskaren Wisdom Kanda.

- Samtidigt är konkurrensen hård och svenska företag konkurrerar med bland annat tyska, franska och nordiska bolag. Målet är helt enkelt att öka de svenska företagens internationella konkurrenskraft.

Praktisk nytta

Beslutsstödet har efterfrågats av företagen själva och har arbetats fram under hösten i år, bland annat vid tre gemensamma workshops. Dokumentet innehåller tre avsnitt med viktiga punkter inom olika områden: Behov och förmåga (till exempel kunder, strategi, tänkbara partners till det levererande företag), System (till exempel teknik, marknad, substrat i exportlandet) samt Möjliggörare (till exempel regler, infrastruktur, finansiering, erfarenhet hos kunderna).

Punkterna kan ses som kontrollfrågor som ska gås igenom och checkas av innan en eventuell exportaffär initieras.

- Manualen ersätter inte besluten i sig, men hjälper beslutsfattarna att tänka systematiskt, säger Wisdom Kanda och tillägger att dokumentet även kan användas i kommuner och organisationer som arbetar med biogasfrågor.

Nästa steg blir att bygga ut dokumentet med beskrivande och förklarande text till en komplett handledning på 10–20 sidor. Beslutsstödet ska också testas praktiskt under våren.

- Vi letar efter företag och organisationer som vill vara med och prova det i praktiken. Är någon intresserad är det bara att höra av sig till mig, säger Wisdom Kanda.