17 juni 2024

Omplacerade hundar återhämtar sig och kan bygga mycket starka band till sina nya ägare är slutsatsen av LiU-forskarnas senaste publikation i Frontiers, som är ett resultat av ett samarbete med, bland andra, Hundstallet.

hund i en äng
Denise Eriksson
Hundar har alltid varit våra trogna följeslagare, och de blev ännu mer värdefulla för oss under Covid-19-pandemin. Trots deras orubbliga lojalitet, hamnar många hundar på djurhem varje år. Resan från ett djurhem till ett nytt hem kan vara tuff för hunden, och forskarna försöker förstå exakt hur tuff den är.
två små hundar tittar in i kameran
Denise Eriksson

I en nyligen genomförd studie undersökte forskarna hur hundar beter sig och känner under denna övergång. De fann att hundar anpassade sitt rörelsemönster till sina ägare, går när ägaren går och står stilla när ägaren stannar. Detta gällde både för hundar som alltid hade varit med sina ägare och för dem som hade hittat nya hem. När de ställdes inför ett problem de inte kunde lösa, visade alla hundar tecken på stress, men den tid de spenderade på att försöka var densamma mellan grupperna.

En intressant upptäckt var att hundar som alltid hade varit med sina ägare tenderade att titta på dem oftare än vad hundar gjorde med personalen på djurhemmet. Och när det gällde att komma ihåg var godbitar var gömda, hade alla hundar, vare sig de var med sina ursprungliga ägare, på ett djurhem eller i ett nytt hem, ganska bra minne.

Forskarna kontrollerade också hundarnas hår för kortisol, ett stresshormon, och fann att djurhemshundar hade högre nivåer än de som hade omplacerats. Detta tyder på att det är mer stressande att vara på ett djurhem än när hunden väl har anpassat sig till sitt nya hem. Dessutom verkade hundar i nya hem känna sig emotionellt närmare sina nya ägare än hundar som aldrig hade omplacerats.

Att flytta till ett nytt hem är definitivt stressande för hundar, men de är också otroligt motståndskraftiga. När de väl har bosatt sig hos sina nya familjer är de lika kapabla till kärlek och lojalitet som de alltid har varit.

Vill du veta mer? Artikeln hittar du här:

Sulonen et al. 2024. Behavior, long-term stress and relationship to owner in relinquished dogs. Frontiers Animal Science. 5:1-10. https://doi.org/10.3389/fanim.2024.1384155

Relaterat innehåll