03 juli 2024

Hur kan hälso- och sjukvården förbättra kodningen av barnmisshandel och försummelse? Det försöker forskningsprojektet "Training to Improve Child Abuse and Neglect Diagnostic and Administrative Coding" (TICANDAC) ta reda på. Under våren har projektet färdigställt en webbutbildning och är nu klara att testa den i projektets pilotfas.

Barnhänder vid dator
jacoblund

Nu söker Barnafrid deltagare som vill testa den svenska versionen av utbildningen. Målgruppen för piloten är yrkesverksamma inom barnsjukvården, både de som arbetar kliniskt och personal som på annat sätt kommer i kontakt med kodning.

— Piloten tar cirka 1,5 timmar att göra. Den omfattar ett kapitel och en fallstudie som handlar om kodning av barnmisshandel. Testperioden pågår 1 juli till 31 augusti, berättar barnläkare och universitetslektor Gabriel Otterman, som är verksam på Barnafrid och ingår i projektgruppen.

Gabriel Otterman, adjungerad universitetslektor vid Barnafrid på Linköpings universitet.
Barnläkare Gabriel Otterman letar yrkesverksamma inom barnsjukvården till pilotfasen av EU-projektet TICANDAC.

Möter förväntat kompetensbehov

EU-projektet TICANDAC pågår parallellt med förberedelserna för att införa den 11:e upplagan av International Classification of Diseases (ICD-11). Det uppdaterade ICD-systemet introducerar mer omfattande metoder för att registrera barnmisshandel.

— Vår intention är att webbutbildningen ska vara klar samtidigt som personal inom hälso- och sjukvården ändå kommer att behöva uppdatera sina kunskaper om kodning, säger Gabriel Otterman.

Det är ännu inte fastställt när rapporteringen med ICD-11 ska påbörjas i Sverige, men enligt Socialstyrelsens aktuella tidplan kommer den svenska ICD-11 att publiceras på WHO:s plattform under 2025.

Dokumentation en nyckel för att ge barn utsatta för misshandel bättre vård

EU-projektet TICANDAC startade 2023. Sedan dess har man arbetat fram innehållet till den webbutbildning som fått titeln Barnskydd inom hälso- och sjukvården: kunskapsbas och dokumentation. Utbildningen i sin helhet består av fem kapitel, 19 inlärningsenheter och tre fallstudier med fördjupningsövningar.

—  Att förbättra dokumentationen av barnmisshandel inom hälso- och sjukvården är en viktig fråga. Enhetlig dokumentation kan underlätta arbetet med att identifiera och åtgärda brister i den vård som ges till barn som varit utsatta för misshandel och deras familjer, säger Gabriel Otterman.

Projektet finansieras av Europeiska unionens DAPHNE-program (CERV-2022-DAPHNE-projektet TICANDAC) och är ett samarbete mellan Barnafrid och kliniken för barn- och ungdomspsykiatri/psykoterapi vid universitetet i Ulm, Tyskland.

Läs mer om EU-projektet TICANDAC här

Medverka i piloten

Arbetar du kliniskt eller administrativt med kodning inom barnsjukvården? Då är du varmt välkommen att delta i Barnafrids pilot som pågår 1 juli till 31 augusti. Du hittar den under utbildningar på Barnafrids kunskapsportal. Tack på förhand för din medverkan!

Här hittar du ingången till piloten "Barnskydd inom hälso- och sjukvården: kunskapsbas och dokumentation"

Finansieras av Europeiska unionen logotyp