LiU-professor Anders Ynnerman presenterade forskningsprogrammet WASP, den största enskilda forskningssatsningen i Sverige på 6.2 miljarder kr med 600 doktorander som koordineras från Norrköping. Anders pratade om hur vi behöver satsa mer på att synliggöra att både WASP och WISE koordineras från Norrköping. Vidare så gav Anders lite av en grundkurs i AI och visade goda exempel på hur AI kan nyttjas inom olika verksamheter exempelvis inom sjukvård. Han menade också att vi behöver jobba med att motverka den dystopiska bild av artificiell intelligens som ibland ges i media. Anders lyfte även problem såsom 18-månadersregeln som gjort att doktorander utan svenskt medborgarskap behöver lämna landet efter att ha doktorerat och problem med långsamma processer kring uppehållstillstånd.
Erik Telldén från LiU pratade om sitt arbete inom AI för stadsplanering. Hur man arbetar med att automatiskt materialklassa utifrån flygbilder och hur det finns mycket intresse från andra kommuner för tekniken. Erik pratade även om hur generativ AI kan användas för att förbättra samhällsutvecklingsdialogen genom att visuellt visa hur olika lösningar kan se ut exempelvis vid byggnation av nya rondeller.
Linnéa Stenliden från LiU pratade om AI i skolan, om hur det är ett teknikskifte som så många andra tidigare. Hon poängterade att AI är så mycket mer än ChatGPT och att det finns både möjligheter och farhågor. Hon gör en poäng av att svenskt lärande har krav på sig att bygga på vetenskap samtidigt som det är väldigt tunt med forskning kring hur AI i undervisningen påverkar lärandet.
Johan Lindén från Gaia gav bilden av vad företagen gör inom AI och hur de påverkas. Han gav en bakgrund kring företagets fokusområden inom realtidssystem för inom public-transport-sektorn. Ett exempel som ges är att Östgötatrafiken endast hade 10% felfria turer 2017 när det gäller utrop och positionering (systemet man hade då byggde inte på gps). Johan gav också exempel på hur innehåll kan genereras med chatGPT och förklarade att vad som går att göra ständigt utvecklas och med vilken hastighet.