18 oktober 2021

När LiU Skolsamverkan presenterade seminarieserien ”Pedagogiska strategier för att arbeta med elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)” var intresset rekordstort. Nu satsar man på en repris av serien med start i februari 2022.

Karin Stolpe, föreståndare för LiU Skolsamverkan, berättar mer om seminarieserien.

Karin Stolpe, föreståndare för LiU Skolsamverkan

Vad handlar seminarieserien om?

- Serien vill ge lärare och även andra som är verksamma i skolan stöd i arbetet för att ge elever med NPF en lyckad skolgång. Målet är att de som deltar i seminarieserien ska få ökad kunskap om olika former av NPF och hanteringsstrategier och didaktiska verktyg för att arbeta med dessa frågor. Serien ger olika specialpedagogiska perspektiv både från forskning och beprövad erfarenhet. Under sex tillfällen får deltagarna möta forskare med erfarenheter till olika professioner, som till exempel lärare, arbetsterapeut och psykolog. Det finns också interaktiva moment då deltagarna kan diskutera med varandra.

Seminarieserien fick ett stort genomslag och ni fick in många anmälningar. Var ni förvånade över responsen

- Ja, det var vi. Den här serien riktar sig till lärare i vår region men vi fick in intresseanmälningar från hela Sverige. För att tillmötesgå den stora efterfrågan erbjuder vi nu en repris av seminarieserien som startar redan i februari.

Varför tror du att intresset är så stort?

- Det finns flera olika förklaringar. NPF är ett väldigt viktigt område och det har fått ett stort genomslag under senare tid. Flera lärare känner nog att de behöver fylla på med kunskap. Seminarieserien är helt digital så oavsett var i regionen man befinner sig kan man vara med på de här träffarna. Flera skolor var också tvungna att lägga ner kompetensutvecklingssatsningar under pandemitiden. Nu när det börjar återgå till lite mer normalt läge ser man möjligheterna att kunna få kompetensutveckla sig igen.
Det är också värt att påpeka att ämnet för seminarieserien har tagits fram i dialog med skolledare i regionen. Det visar också på att det finns ett behov för mer kunskap inom skolan.

Nu har ni haft en första seminarieträff. Hur gick det?

- Vi har fått positiv respons och deltagarna ser fram emot fortsättningen. Läraren Tove Mattsson från LiU var också positiv och tyckte det var både givande och intressant att leda seminariet.

Kontakt

Skolsamverkan och seminarieserien

Senaste nytt från LiU

Alex Enrich Prast i Amazonas skogar.

Träden överraskar – tar bort metan från atmosfären

Att träd är bra för klimatet genom att de tar upp koldioxid ur atmosfären är väl känt. Men nu står det klart att träden har ytterligare en viktig roll.

En person sitter och ler.

LiU-alumner hjälper industrin att spara pengar och energi

Han lämnade ett högavlönat jobb i gas- och oljeindustrin i Indien för en masterutbildning i hållbarhet och energiteknik på LiU. Sajid Athikkay ångrar inte u-svängen. Nu driver han ett företag som hjälper industrier att spåra och spara energi.

En man i kostym håller en grön växt i handen.

LiU med i megastudie om klimatbeteende

Vilket är bästa sättet att få oss människor att bete oss mer klimatvänligt? Forskare vid Linköpings universitet och Karolinska institutet har bidragit till en världsomspännande studie för att ta reda på det.