10 januari 2023

Evalotte Mörelius anslag från Joanna Cocozzas stiftelse, 2021, för att utvärdera effekterna av ett specialdesignat stöd för att lära föräldrar att lära sig förstå sitt för tidigt födda barns signaler.

Här är Evalotte Mörelius populärvetenskapliga sammanfattning av projektet som 2021 tilldelades 500 000 kronor per år i två år, totalt en miljon kronor.
Titel: ”Tidig intervention för att stärka samspelet mellan föräldrar och för tidigt födda barn på neonatalvårdsavdelningen: En randomiserad kontrollerad studie”

Barn som blir förstådda, uppmärksammade och bemötta enligt sina behov, blir mindre
stressade och mer trygga vilket i sin tur minskar risken för kognitiva och beteendemässiga
problem. För tidigt födda barn har svagare kommunikationssignaler vilket gör det svårare för dem att bli förstådda. Samtidigt har föräldrarna ökad risk för stress och depression på grund av att det för tidigt födda barnet behöver intensivvård vilket påverkar deras mentala närvaro negativt. Vi vet sedan tidigare att föräldrarnas närvaro minskar barns stress och främjar utvecklingen av barnets stressystem.

Syftet är att utvärdera effekterna av en ny metod för att stärka samspelet mellan föräldrar och för tidigt födda barn. Metoden, EACI (EArly Collaborative Intervention), innebär att föräldrar får specialdesignat stöd av specialutbildad personal för att lära sig förstå sitt för tidigt födda barns svaga kommunikationssignaler så att de kan bemöta barnet på rätt sätt och i rätt tid.

Projektet är godkänt av forskningsetiska nämnden.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.