Programnämnden för kemi, biologi och bioteknik vid Tekniska högskolan (KB-nämnden) ansvarar för grundutbildningarna i biologi och kemi. Nämnden ansvarar även för masterutbildningarna i etologi, ekologi, kemi samt Protein Science.

Mötestider 2024

18 januari, 10.30-11.45
10 april, 08.30-12.00
5 juni, 08.30-12.00
11 september 08.30-12.00
18-19 november internat lunch till lunch

Nämndens utbildningar

Civilingenjörsutbildningar

Högskoleingenjörsutbildningar

Kandidatutbildningar

Masterutbildningar

Basårsutbildningar

Utbildningsledare

Vakant

Studievägledare

Anna Klippinger (Kemisk biologi, Teknisk biologi, masterprogram)
studievagledare.kb@liu.se

Viktoria Boiardt (Basår Linköping)
studievagledare.kb@liu.se

Robert Nordman (Basår Norrköping)
studievagledare.kb@liu.se

Anna Somvall (Biologi, Djurpsykologi, Kemi – molekylär design, Kemisk analysteknik)

Ann-Kristine Järrendahl

Nämndens ledamöter 2021-2023

Ordinarie ledamot Suppleant Företräder
Karin Enander (IFM), ordförande
Jonas Wetterö (BKV)
Maria Lundqvist (IFM) Eva Lovén (IDA) verksamheten
Lukás Malý (ITN) Jason Martin (IEI)
Anders Hansson (ISY)

Viktoria Boiardt, studievägledare
Anna Somvall, studievägledare
Ann-Kristine Järrendahl, kommunikatör

Suppleanter till ordinarie ledamöter från verksamheten är ej personliga. Ledamöter som företräder yrkesliv och studenter har personliga suppleanter.

Arbetsgrupper

Verkställande avdelningen (VA)

Verkställande avdelningen består av nämndens ordförande och LinTek-representant vilka fattar beslut på nämndens mandat gällande studentärenden och andra löpande ärenden. Utbildningsledare, studievägledare och nämndsamordnare bereder och föredrar ärenden. Verkställande avdelningen har möte varannan till var tredje vecka.

Programplanegrupper (PPG)

PPG består av lärare, studenter, utbildningsledare, studievägledare och nämndsamordnare med stark anknytning till programmen och arbetar främst med detaljfrågor och uppföljning av programmens kurser. PPG är remissinstans vid föreslagna förändringar i programmen och kan även lämna egna förslag till programnämnderna. PPG har möte två till fyra gånger per termin.

PPG för Teknisk biologi, Kemisk biologi civilingenjör, Kemisk biologi naturvetare samt Masterprogram i Protein Science

Består av Karin Enander (ordförande), Per Hammarström, Ulf Janfalk, Jonas Wetterö, Eva Lovén, Magdalena Svensson, Jordi Altimiras, nämndens utbildningsledare, nämndens studievägledare, studeranderepresentanter samt nämndsamordnare.

PPG för Kemi, Kemisk Analysteknik, Biologi, Djurpsykologi, Masterprogram i kemi, Masterprogram i ekologi och hållbar utveckling samt Masterprogram i tillämpad etologi och djurbiologi

Består av Karin Enander (ordförande), Maria Lundqvist, Thanh Wang, Jenny Hagenblad, Lina Roth, nämndens utbildningsledare, nämndens studievägledare, studentrepresentanter samt nämndsamordnare.

Programnämnder

Tekniska högskolan