Välkommen till föreläsningsserien Research just around the corner, som under höstterminen 2024 har temat hållbar transformation.

På LiU är kunskap inte bara något man inhämtar, det är något man skapar och delar. Genom ett samarbete mellan Linköpings universitetsbibliotek och Matts Karlsson, vicerektor för forskning, strävar vi efter att sprida kunskap genom en serie lunchföreläsningar som varje termin belyser olika teman och ger möjlighet till fördjupning om ämnen som utmanar och inspirerar. Har du koll på vad som sker precis runt hörnet på din arbetsplats och ditt universitet?

På tisdagsluncher under hösten 2024 är alla intresserade välkomna att komma och lyssna på forskare vid Linköpings universitet om hållbar transformation ur olika aspekter. Föreläsningarna hålls i  Lövverket i Studenthuset på Campus Valla. Alla tillfällen kommer också att filmas och streamas.

Ett landskap med gruvbrytning och industriella utsläpp till vänster och ett naturlandskap med solceller och vindkraftverk till höger.

Tema: hållbar transformation

Hur bidrar forskningen vid Linköpings universitet till hållbara transformationer? Hur kan forskning hjälpa till att påskynda nödvändiga förändringar inom olika verksamheter, politik och vardagsliv? Välkommen till en öppen föreläsningsserie där vi utforskar dessa frågor och presenterar forskningsresultat och initiativ som kan leda till en mer hållbar framtid.

För att samhället ska bli hållbart krävs tvärvetenskaplig forskning och samarbete över discipliner. Vid LiU arbetar forskare från olika områden tillsammans i innovativa projekt som omfattar allt från klimatförändringar och energisystem till social rättvisa och ekonomisk hållbarhet. Genom att kombinera kunskap och metoder från naturvetenskap, samhällsvetenskap, teknik, ekonomi och humaniora kan vi utveckla effektiva och genomförbara lösningar.

Kom och bli inspirerad av ledande experter, ta del av de senaste forskningsrönen och diskutera hur vi kan främja hållbara transformationer! Tillsammans kan vi skapa en bättre framtid.

Den här sidan uppdateras kontinuerligt med mer detaljer allt eftersom programmet blir klart.

Föregående omgång

Skrivet om Research just around the corner