—Vi är såklart inte fullärda inom AI. Men under utbildningens gång har vi blivit väldigt trygga i den kunskap som vi faktiskt har och hur vi just nu kan utnyttja den för att skapa värde för våra kunder, säger Mats Björkman, chef för verksamhetsutveckling på Division Mitt på serviceföretaget Bravida.
Som många andra organisationer står Bravida inför en stor teknisk omställning i och med AI:s allt större roll och påverkan. En omställning som de är fast beslutna att dra nytta av för att skapa mervärde för både kunder och anställda.
– I början av förra året bestämde vi oss för två saker. Dels att starta ett internt AI-forum med anställda från olika nivåer och avdelningar, för att fånga upp vilka behov av AI som finns ute i organisationen. Och dels att vi på något sätt behövde öka vår kunskap i frågor om AI, berättar Mats Björkman.
Skräddarsydd utbildning blev lösningen
Med vetskap om att teknologin hela tiden förändras insåg gruppen att det var viktigt att skapa ett internt arbetsklimat där de kan utvecklas och lära tillsammans, hellre än att snegla på hur konkurrenter arbetar med AI. Bravida hade sedan tidigare kontakt med en samverkansrådgivare på LiU, som arbetar i gränslandet mellan näringslivet och universitet, som introducerade möjligheten att skräddarsy en uppdragsutbildning.
– Tidigare visste jag inte att universitet kunde skräddarsy utbildningar för företag och organisationer. Och vår bild har nog varit att forskare tenderar att prata på ett sätt så man inte förstår. Men vi blev verkligen motbevisade! Säger Mats Björkman.
Trots att ämnet är så pass komplext tycker han att utbildningens moment har varit anpassat till Bravidas önskemål och förkunskaper.
– Utbildningen blev verkligen exakt som jag hade hoppats, säger Mats Björkman.
Börja i det lilla
Ett av Bravidas önskemål var snabb leverans av den skräddarsydda utbildningen. Bravida tog kontakt med LiU i april och utbildningen startade i oktober. Under tre tillfällen ledde LiU:s forskare gruppen genom alltifrån teoretiska och tekniska föreläsningar till praktiska case-workshops.
– Man kan ju lockas av att direkt ta tag i de allra mest komplexa processer och införa AI på jättemånga ställen samtidigt. Men en av de viktigaste saker som vi lärde oss av kursansvarig Nicolette Lakemond är att i stället börja i det lilla och med det som kan ge ett värde redan nu, säger Mats Björkman.
Inspirerade av det rådet har Bravida på hemmaplan arbetat vidare med ett särskilt case. Resultatet av arbetet är en prototyp till en lösning som de tror kan komma att göra stor skillnad i vardagen för anställda på företaget.
– Så nu ska vi snart få börja testa om vår nya lösning ger det framtida värde som vi hoppas, avslutar Mats Björkman.