Cirkulär ekonomi har blivit en central lösning för att hantera de miljömässiga utmaningar vi står inför idag, såsom klimatförändringar och resursutarmning. I stället för den traditionella linjära modellen, där resurser tas, används och sedan kastas, strävar den cirkulära ekonomin efter att maximera resursanvändningen genom återanvändning, återvinning och optimering av materialflöden.
– För att cirkulär ekonomi ska bli en framgångsrik verklighet, måste vi dock se mer än bara lovord och ambitioner. Det krävs betydande förändringar i befintliga regler och riktlinjer för att möjliggöra en smidig övergång till cirkulära affärsmodeller, säger Mattias Lindahl, professor i produktrelaterat miljöarbete vid avdelningen Industriell miljöteknik, Linköpings universitet.
Utmaningarna som företag möter när de försöker övergå till cirkulära affärsmodeller måste adresseras, och både politiska beslut och företagsstrategier måste anpassas.
Kundernas roll i den cirkulära omställningen
För att nå framgång i den cirkulära ekonomin är det också viktigt att engagera oss kunder. Mattias Lindahl understryker vikten av att förändra kundernas uppfattning om använda varor och att skapa bättre infrastruktur för cirkulära flöden.
– För att cirkulär ekonomi ska lyckas krävs det att politiker, företag och vi kunder omfamnar förändringarna och ser värdet i mer cirkulära och hållbara alternativ. Varför inte skapa lösningar som ger oss mer värde men med mindre resurser, förluster och negativa miljöeffekter, säger Mattias Lindahl.
I ljuset av dessa faktorer presenterar vi här två viktiga rapporter som utforskar hinder och möjligheter för cirkulär ekonomi. Den första rapporten från Internationella Handelskammaren (ICC) varnar för att politiska löften inte räcker till utan att reglerna måste uppdateras. Den andra rapporten från Fores analyserar den europeiska övergången till cirkulär ekonomi och föreslår policyförändringar som behövs för att stödja denna utveckling.