24 september 2024

Professor Claudio Cantù har blivit utsedd till årets mottagare av Eric K. Fernströms pris till yngre, särskilt lovande och framgångsrika forskare, vid Linköpings universitet.

Manlig forskare i universitetsmiljö.
Claudio Cantù, årets mottagare av Eric K. Fernströms pris till yngre, särskilt lovande och framgångsrika forskare, vid Linköpings universitet. (Arkivbild) Fotograf: Ulrik Svedin
– Att få ett så prestigefullt pris ger mig en stor känsla av bekräftelse. Inom vetenskap är det viktigt att ens resultat accepteras och övertygar andra. Vi har tagit många risker för att testa nya, ibland galna hypoteser, men nu vet vi att de flesta av dem verkligen var värt ansträngningarna, säger han.

Claudio Cantù är professor i cell- och molekylärbiologi vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV). Sedan 2018 leder han Cantùlabbet vid Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM) som som bedriver forskning om genomik av embryonal utveckling. Claudios team studerar hur vi från en enda cell blir fullt fungerande organismer.

I priskommitténs motivering går det bland annat att läsa: ”Claudio Cantù är en passionerad forskare som drivs av frågan hur genomet reglerar embryonal utveckling och celldifferentiering. I detta arbete har han haft stor framgång vilket visat sig i form av betydande forskningsanslag, tillika högkvalitativa publikationer.”

Ett pris för hela forskargruppen menar Claudio

Manlig forskare i universitetsmiljö.
Claudio Cantù (Arkivbild) Fotograf: Ulrik Svedin
I labbet undersöker Claudio och hans team genomet (arvsmassan) och har utvecklat nya tekniker för att förstå dess funktion. Claudio betonar att priset är ett erkännande för hela forskargruppen, inte bara för honom.

– Vetenskap är en laginsats. Idéerna kommer från mitt tidigare arbete och mina idéer, men de har formats och förbättrats av hela forskargruppen. Alla medlemmar, var och en av dem, förtjänar lika mycket erkännande.

Vad är hemligheten bakom er framgång?
– En framgångsfaktor, enligt mig, är att bygga ett team baserat på positiva värderingar. Kreativitet är en av våra viktigaste drivkrafter – vi vill upptäcka nya biologiska fenomen på olika sätt. Vi uppmuntrar galna idéer, nya verktyg och att våga misslyckas. Jag vill att mina kollegor ska känna sig fria att utforska allt detta och om de inte gör det vill jag att de berättar det för mig!

Hur känns det nu att tilldelas det här priset?
– När jag startade mitt labb var jag rädd att mina idéer inte skulle kunna förvandlas till forskningsprojekt, eller att de kanske inte var bra nog. Att vårt arbete nu uppskattas gör mig stolt och glad, säger Claudio.

Priskommitténs motivering:

Med hjälp av eleganta modeller beskriver Claudio Cantù mekanismerna för hur genomet styr embryonala cellers framtida identitet, nya insikter som också kan förklara uppkomst av cancerceller.

Årets prisutdelning äger rum på Forskningens dag i Lund den 6 november.

FAKTA

Claudio Cantù

Professor i cell- och molekylärbiologi vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV) och gruppledare Cantùlabbet vid Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM).

Aktuell som: Årets Mottagare av Svenska Fernströmspriset vid LiU.
Ålder: 42
Bor: Linköping
Familj: en liten dotter kommer snart, i oktober 2024!
Kopplar av med: Springa, springa, springa och läsa, läsa, läsa!
Motto: Jag har inget, men om jag tänker på min livsstil erkänner jag att jag försöker få kreativitet och energi från hälsa och styrka: Mens sana in corpore sano!

Fernströmspriset

Fernströmpriset är ett samlingsnamn för svenska utmärkelser som Fernströmstiftelsen delar ut till medicinska forskare i Norden.

Priset består dels av det stora priset (nordiska priset) som delas ut till en ledande nordisk forskare och dels av sex mindre priser till unga lovande forskare vid Sveriges medicinska fakulteter (svenska priset).

Skeppsredaren, Med.dr h.c. Eric K. Fernström föddes i Karlshamn den 4 juli 1901. Han var son till ingenjör Alfred Kofoed Fernström, en dynamisk och framgångsrik företagsledare och hans hustru Emma, född Hammar.

År 1978 bildades Eric K. Fernströms Stiftelse för främjande av vetenskaplig medicinsk forskning. Stiftelsens främsta syfte är att årligen dela ut penningpriser till forskare, som gjort särskilt framstående insatser inom de medicinska vetenskaperna, samt att lämna bidrag till internationella vetenskapliga symposier.

Se mer: Kort presentation av Eric K. Fernström (Lunds Universitet)

Cantùlabbet: Genreglering under ryggradsdjurs utveckling

Mer om Claudio Cantù

Alla deltagare på 2024 års PALS Summer School.

Tretton länder representerade vid årets PALS Summer School

I slutet av juni hölls PALS Summer School in Transcriptomics under Development and Cancer, som bjöd på fyra dagar av inspirerande samtal, livliga diskussioner och några bastupass vid sjön.

Människor dricker kaffe.

Bönor till gener: WCMM-studie om kaffe och hjärthälsa

Med 2,25 miljarder dagliga konsumenter världen över är kaffe en allomfattande beteendestimulant. Trots detta är kaffets kliniska påverkan på vår kardiovaskulära hälsa osäker. Med stöd från WCMM ska forskare utforska kaffets påverkan på hjärthälsan.

Johan D Söderholm ger ett diplom till Claudio Cantù.

Miljonstöd till barnmedicin från Joanna Cocozzas stiftelse – 2023

Fyra LiU-forskare har tilldelats 2023 års projektbidrag från Joanna Cocozzas stiftelse för barnmedicinsk forskning. Forskningsprojekten ska studera typ 1-diabetes, medfödda hjärtsjukdomar, för tidigt födda barn och långvariga symptom efter Covid-19.