28 augusti 2022

Universitets- och högskolerådet ger EU/ERASMUS-medel till utveckling av lärarverktyg för integrering av genusfrågor i utbildningar inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

En kvinna står framför olika symboler.

I forsknings- och utvecklingsprojektet Women STEM-UP är målet att bryta ned könsstereotyper inom högre utbildning. Projektet ska pågå i tre år och fokusera på utbildningsprogram inom STEM-området det vill säga ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

Informatikern Vivian Vimarlund vid Institutionen för datavetenskap (IDA) leder projektet i samarbete med Arne Jönsson (IDA), Malin Wiger vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, samt EU-kollegor från olika discipliner däribland datavetenskap och genusvetenskap.

Vivian Vimarlund

I projektet ska forskarlaget bygga, testa och utvärdera ett träningsprogram som erbjuder konkreta exempel på hur man kan bryta ned könsstereotyper, inklusive bygga karriärvägar, rekrytera fler kvinnor till utbildningar på området, bygga nätverk och mentorskap.

Ännu ett mål med projektet är att stödja kvinnliga studenter att utforska och förstå den kreativa potentialen inom STEM-området samt möjligheterna till att påverka samhället. Forskarna vill även belysa vikten av att implementera genusfrågor i teknikprojekt.

Det är Universitets- och högskolerådet som för år 2022 beslutat om projektmedlen inom ramen för Erasmus+ programområde 2 gällande högre utbildning och samarbete mellan organisationer och institutioner.

Det engelska begreppet "STEM" står för "Science, Technology, Engineering and Mathematics".

Kontakt

Läs mer om forskningen vid IDA och IEI

Senaste nytt från LiU

Per Frankelius och Karolina Muhrman står framför en skärm och föreläser.

I Smaklabbet möts idéer om framtidens mat

Smarta traktorer som harvar och drönare som hittar ogräs. I takt med klimatförändringarna utmanas matproduktionen. Hur kan tekniken hjälpa oss, och hur kommer maten att smaka? I Smaklabbet utforskas framtidens livsmedel.

Jonas Rohdin, Steve Lien, Martin Vikblad och Chipo Ziyambe.

LiU och Stanford utvecklar drönarteknik för skogsbrandsövervakning

Studenter från Linköpings universitet och Stanford har utvecklat en drönare som kan hjälpa brandmän att bekämpa skogsbränder på ett säkrare och smartare sätt.

Många vill läsa program på LiU - antagningsbeskedet är här

Intresset för LiU:s utbildningsprogram har ökat, men totalt sett har något färre antagits jämfört med förra hösten. Samtidigt har vissa program, som Läkarprogrammet och vissa civilingenjörsprogram, tagit in fler studenter.