25 maj 2021

Kungliga Vetenskapsakademien har valt in tre nya ledamöter. En av dessa är Erik G. Larsson, professor och chef för avdelningen för kommunikationssystem vid Institutionen för systemteknik, vid Linköpings universitet.

Erik G. Larsson, professor och chef för avdelningen för kommunikationssystem vid Institutionen för systemteknik (ISY) vid Linköpings universitet.
Thor Balkhed
- Det är otroligt roligt och hedrande att få komma med här bland de främsta forskarna i Sverige. Akademins huvudmål är att stärka vetenskapens inflytande i samhället och det är något som jag ser fram mot att få vara med och bidra till, säger Erik G. Larsson.

Hans forskning bedrivs huvudsakligen inom de bredare områdena trådlösa kommunikationssystem, statistisk signalbehandling och nätverk. Den största forskningen i hans grupp är tekniker för effektiv och säker trådlös anslutning och avkänning bortom 5G.

Erik G. Larsson valdes in i klassen för tekniska vetenskaper vid Vetenskapsakademiens allmänna sammankomst i april. Dessutom valdes Kristina Edström, professor i oorganisk kemi och ledare av Ångström Advanced Battery Center vid Uppsala universitet, in som ledamot i klassen för tekniska vetenskaper. Dessutom valdes Sten Linnarsson, professor i molekylär systembiologi vid Karolinska Institutet, in som ledamot av klassen för medicinska vetenskaper.

Läs mer på Kungl. vetenskapsakademin.

Mer nyheter om Erik G. Larsson

Linköpings universitet skylt.

Två nya Wallenberg Scholars vid LiU

Forskarna Feng Gao och Daniel Västfjäll vid Linköpings universitet har utsetts till nya Wallenberg Scholars. Dessutom får ytterligare sex LiU-forskare förlängda perioder. Varje forskare får mellan 18 och 20 miljoner kronor i fem år.

Erik G Larsson ritar formler på en glasskiva.

Forskning om 6G och AI-teknik får 30 miljoner

Professor Erik G. Larson får, tillsammans med kollegor vid LiU och KTH, 30 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Målet är att utveckla nya metoder för att distribuera artificiell intelligens och maskininlärning genom 6G-nätet.

Deltagarna vid 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School

Framtidens supersnabba 6G-nät i fokus

Knappt har 5G blivit verklighet, då frågan om vad 6G kommer att innebära ställs. Det var utgångspunkten då 2022 IEEE SPS - EURASIP Summer School arrangerades vid Linköping universitet.

Om avdelningen

Om institutionen