10 januari 2023

Användningen av digitala verktyg i undervisning och forskning är avgörande för att kunna bedriva verksamhet vid Ukrainas universitet under det pågående kriget. Det menar Tetiana Kuvaieva som undervisar vid Dnipro tekniska universitet i Ukraina och som deltog när Linköpings universitet arrangerade en nätverksträff inom projektet EMDIAC.

Ukrainsk kvinnlig lärare i undervisningssal
Tetiana Kuvaieva från Dnipro tekniska universitet i Ukraina lyssnar på en presentation om Flipped classroom i Studenthuset under EMDIAC:s nätverksträff. My Kronqvist

Under nätverksträffen besöktes Linköpings universitet av 10 universitetsanställda från Ukraina, Belarus och Estland, för att utbyta kunskaper om digitalt lärande och digitala verktyg. Från LiU medverkade 16 personer från pedagogiska centrumet Didacticum, avdelningarna för Statsvetenskap och Nationalekonomi samt från Internationaliserings- och samverkansavdelningen. Projektet, Embracing Digitalization in the Academia International Collaboration for Capacity Building and Innovation (EMDIAC) har funnits sedan 2021, med syftet att öka kunskap om digitalisering inom utbildning, forskning och samverkan.

Digitala verktyg allt viktigare

En viktig del av projektet handlar om att utbyta erfarenheter om digitalisering och användningen av digitala verktyg. För lärare i Ukraina som nu nästan uteslutande bedriver sin undervisning digitalt på grund av det rådande kriget, har digitala verktyg fått en allt större betydelse.

- De digitala verktygen är helt avgörande i vårt arbete, förklarar Tetiana Kuvaieva som arbetar som docent i marknadsföring vid Dnipro tekniska universitet i Ukraina.

- De är vårt sätt att överleva som universitet och trygga våra utbildningar och vårt utbildningssystem. Hon berättar vidare om hur det praktiskt går till att undervisa i ett land som befinner sig i krig. Om ett flyglarm varnar om en attack under en inplanerad digital föreläsning, behöver läraren sätta sig i skyddsrum.

- Våra skyddsrum är väl utrustade med bra internetuppkoppling, så vi lärare kan fortsätta våra digitala föreläsningar i skyddsrummen. Men om studenterna inte har möjlighet att fortsätta föreläsningen så anpassar sig läraren och spelar in föreläsningen och lägger ut den på universitetets digitala plattform för studenterna att ta del av när de är på en skyddad plats, förklarar Tetiana Kuvaieva.

Didacticum delar med sig av digital kunskap

Anna Söderström håller i en presentation om DidacticumAnna Söderström välkomnar deltagarna till Didacticum. Foto My Kronqvist

På schemat under nätverksträffen stod presentationer av LiU:s kursutvärderingsverktyg Evaliuate, Flipped classroom, hybridundervisning och digitalt lärande vid LiU. Flera av presentationerna hölls av personal vid Didacticum, som har en viktig roll när det gäller att dela med sig av kunskapen om digitala verktyg och arbetssätt.

- Det som vi på Didacticum har bidragit med de här dagarna är att berätta om hur vi jobbar med att kompetensutveckla universitetslärare, men också hur vi arbetar med digitalt lärande, menar Anna Söderström, som arbetar som pedagogisk utvecklare med fokus på digitalt lärande på Didacticum. Hon berättar att hon tycker att nätverksträffen är ett sätt att dela med sig av kunskap och stötta ett land i kris.

- Mötena som vi har haft under de här dagarna har varit väldigt värdefulla. Det känns bra att vi här på LiU och Didacticum kan stötta Ukraina ur det akademiska perspektivet genom att bidra med kunskap och stöd för att de ska kunna fortsätta ge sina utbildningar. För utbildning är en väldigt viktig faktor för demokrati och framtidstro i ett samhälle, menar Anna Söderström.

Även Tetiana Kuvaieva anser att dagarna har varit värdefulla och berättar att hon och hennes medresande kollegor planerar att hålla ett webbinarium för att dela sina lärdomar från nätverksträffen vid sitt hemuniversitet.

- Jag tycker att det är viktigt för framtiden att vi delar erfarenheter mellan olika universitet. Inom nätverket kan vi hitta nya sätt att lösa våra utmaningar, menar Tetiana Kuvaieva.

Deltagare på nätverksträff fikar på café.En deltagare stödjer det ukrainska universitetet genom att bära en tröja med texten "In #dniprotech we trust" när deltagarna fikar i Gamla Linköping. Foto My Kronqvist

Fler artiklar om LiU och kriget i Ukraina

Relaterat innehåll