13 oktober 2021

Den första vetenskapliga publikationen som behandlar data från CT-kranskärlsundersökningar för hela SCAPIS-kohorten är nu publicerad i den internationellt erkända medicinska tidskriften Circulation.

CT-undersökning

Resultaten visar att av de ca 25 000 deltagare som inte hade känd hjärt-kärlsjukdom sen tidigare, hade fyra av tio tydliga plack i hjärtats kranskärl.

Artikeln i sin helhet kan läsas här: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.121.055340
Populärvetenskaplig sammanfattning kan läsas via Hjärt-Lungfondens pressrelease här: https://www.mynewsdesk.com/se/hjart-lungfonden/pressreleases/fyra-av-tio-svenskar-i-oevre-medelaaldern-har-plack-i-kaerlen-3129565

manlig och kvinnlig forskare diskuterar datortomografibild.

Immunförsvarets åldrande kan avslöjas med datortomografi

Det lilla organet thymus kan spela en större roll för immunförsvaret hos vuxna än man tidigare trott. Med åldern ersätts körteln med fett – men hur snabbt det går är kopplat till både kön, ålder och livsstilsfaktorer, enligt en ny studie från LiU.

illustration av hjärta och lungor

Nio miljoner testamenteras till LiU:s hjärtforskning

Magnus Hjertén blev bara 31 år. Ett medfött hjärtfel tog hans liv 1999. Till minne av honom har hans föräldrar testamenterat alla sina tillgångar till Stiftelsen Hjärtfonden vid Linköpings universitet.

Fotografi av sjuksköterska som mäter blodtryck och puls på patient

SCAPIS Portal öppnar för ansökningar om data från SCAPIS-studien

Sedan datainsamlingen inom SCAPIS avslutades 2018 har ett omfattande arbete pågått med att samla data från studiens alla sex sites i en nationell databas