24 september 2024

Hon är professor i kvinno-, genus- och sexualitetsstudier vid Barnard College, Columbia University. Neferti X. M. Tadiar har den ena foten i New York och den andra i Manila. Som gästprofessor i Moa Martinsons namn kommer hon att forska om kolonialism, migration, kapitalism och miljöförändringar från ett nytt hörn av världen.

Neferti X. M. Tadiar  brevid skulpturen av Moa Martinsson utförd av Peter Linde.
Neferti X. M. Tadiar ser fram emot att lära sig mer om Moa Martinson. Här står hon bredvid Moa-statyn som finns i Norrköping som är skapad av Peter Linde. Fotograf: Thor Balkhed

– Jag är mycket glad och nyfiken på vad denna position vid Linköpings universitet kommer att betyda för mig. Att få bedriva min forskning från Sverige ger mig en ny geografisk vinkel inom min forskning som rör globala frågor. Att jobba från Europa kan hjälpa mig att hitta nya viktiga aspekter i mitt skrivande; USA är inte den enda platsen att se världen från.

Neferti X. M. Tadiar har arbetat vid Columbia University i 18 år, varav tio på olika ledande positioner. Hon undervisar i genus och makt, politisk ekonomi och kultur, globalisering, imperier och genus. Nu tar hon en paus från detta för att i stället vara anställd vid LiU ett år som gästprofessor i Moa Martinsons namn.

– Jag kände inte till Moa Martinson tidigare. Jag är en litterär person och ser fram emot att få veta vem hon var och läsa hennes böcker. Jag har förstått att hon är en viktig arbetarklasslitterär person och att hon var feminist, det känns perfekt, jag är mycket hedrad.

En professor med många strängar på sin lyra

Neferti Xina Tadiar.
Fotograf: Thor Balkhed
Neferti M. X. Tadiar har publicerat fyra egenförfattade böcker. Hon har varit drivande i att grunda program inom ras- och etnicitetsstudier samt asiatiska diasporastudier vid Barnard College. Hon har även hjälpt till att etablera ett forskningscenter för studier av sociala skillnader.

Hon är även ansvarig för ett oberoende samhällsbibliotek på Filippinerna, ett slags kulturcentrum där de arrangerar utställningar, filmvisningar och workshops med konst. Som grundande direktör för biblioteket har hon organiserat många kulturella program och publicerat böcker av lokala författare.

Hon är väldigt stolt över sitt arbete och älskar det, men hon är ändå tacksam för denna möjlighet att ta en paus.

– Vid REMESO bedrivs utmärkt forskning om kolonialism och migration, så att bli placerad just där är mycket intressant. Jag är säker på att jag kommer föra flera givande samtal med kollegorna. Jag är nyfiken på att undersöka hur efterverkningarna av kolonialismen ser ut i Europa. Placeringen i Sverige är en chans för mig att se bredare på världen, för geografin spelar roll. Jag kommer att kunna utforska världar närmare Europa, såsom Afrika och Västasien, och samtidigt distansera mig från USA.

Norrköping, en trivsam kontrast mot New York

Under året som gästprofessor tänker hon exempelvis skriva en historisk uppföljning av sin nyligen publicerade bok, Remaindered Life, om kreativa överlevnadsnätverk i Filippinerna, århundraden av spansk och amerikansk kolonialism. Hon kommer även att påbörja ett nytt projekt om miljöförändringar under kolonialismen och arrangera seminarier.

– Jag ska leda ett doktorandseminarium som baseras både på min nya bok och en annan bok om svart feminism, ursprungsbefolkning och postkolonial- och queerteori. Jag ska även leda en filmseminarieserie om kolonialism, migration och miljö tillsammans med professor Jonathan Beller, som är min make och gästprofessor vid REMESO under detta år. Han arbetar inom mediestudier. Planen är att visa filmerna på CNEMA med öppna diskussionssessioner efteråt.

Neferti M. X. Tadiar har besökt Sverige tidigare och när denna intervju ägde rum var det två veckor sedan hon ankom till Norrköping. Hittills trivs hon bra och hon tycker att människorna är väldigt välkomnande och trevliga.

– Jag känner mig välkommen på helt ett annat sätt än i New York, där är människorna mer upptagna med sina egna liv. Jag upplever att Sverige är luftigt, det finns gott om utrymme, vilket är ett privilegium för människorna som bor här. I mina städer, New York och Manila, är det tätbefolkat och människorna får nästan slåss om utrymmet. I parkerna där borta kan det vara svårt att hitta en plats att sitta på. Norrköping har en avslappnad atmosfär, något helt annat än i stora urbana miljöer.

Fakta, motivering och bilder

Kollage med två svartvita bilder. Till vänster Tage Danielsson i smoking leendes mot kameran. Till höger Moa Martinson vid sitt skrivbord med en penna i handen.

Moa Martinson- och Tage Danielsson-professurerna

Moa Martinson- och Tage Danielsson-professurerna vid Linköpings universitet vänder sig till forskare inom humaniora och samhällsvetenskap eller verksamma inom en konstart.