Maskin och människa
Mehdi Tarkian och Johan Persson. I projektet AutoPack har forskare vid avdelningen för Produktrealisering vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, IEI, i samarbete med Volvo Cars utvecklat ett automatiserat verktyg för slangdragning i personbilars motorrum. Enkelt uttryckt gäller det att hitta den närmaste kollisionsfria vägen för slangarna mellan två punkter.I vanliga fall är detta ett tidsödande arbete där slangarna dras manuellt innan hela installationen utvärderas och analyseras. I arbetet skickas olika modeller fram och tillbaka mellan olika medarbetare och avdelningar – vilket både tar tid och kostar pengar.
Det nya verktyget, som än så länge är en prototyp, automatiserar arbetet och förkortar tiden dramatiskt. För en grundläggande startkonfiguration, som sedan förfinas och utvecklas, minskade arbetstiden från 140 till 20 minuter. Än bättre: kvaliteteten var i stort sett likvärdig med den traditionella slangdragningen.
- Att det skulle gå snabbare hade vi räknat med, men att kvaliteten blev så bra förvånade oss. Vi hade nog räknat med att människan skulle göra det bättre, säger universitetslektor Johan Persson som tillsammans med professor Johan Ölvander ledde projektet.
För att implementeras måste det nya slangdragningsverktyget utvecklas vidare, vilket Volvo och LiU hoppas göra i kommande projekt. Potentialen för framtida konstnadsbesparingar är stor. Slangdragning i en ny bilmodell med ett traditionellt arbetssätt beräknas kräva cirka 30 000 ingenjörstimmar till en ungefärlig kostnad av 19,5 miljoner kronor.
Kombination av teknik
Det automatiserade verktyget bygger på en kombination av designautomation, multidisciplinär optimering och maskininlärning (artificiell intelligens). Läs mer om tekniken här. Automatiserad design passar bäst för enkla konstruktionsuppgifter men i kombination med optimering och AI ökar komplexiteten och tänkbara användningsområden.
Samma kombination av teknik används i projektet e-Factory, som också det avslutades vid årsskiftet, där LiU samverkat bland annat med företagen Weland, Häfla Bruk och DJ Domestik. De två förstnämnda företagen tillverkar bland annat spiraltrappor och stålräcken, medan DJ Domestik producerar rullbanor och bandtransportörer.
Företagen har eller kommer att införa så kallade produktkonfiguratorer, som till stor del automatiserar konstruktionen av nya produkter. Automatiseringen innebär också stora tidsvinster i affärssystemen som omfattar allt från offerter och ritningar över orderregistrering och inköp till kontroll av lagersaldo och utskick av teknisk dokumentation i samband med leverans.
- Tidsvinsten i det administrativa arbetet kan vara så stor som 90 procent, säger universitetslektor Mehdi Tarkian som lett projektet.
Ny kurs resultatet
Arbetet med de båda forsknings- och samverkansprojekten har också lett fram till en ny kurs i designautomatisering för kundunika produkter, TMKU01. Det är en fortsättning på den kurs i repetitiv design som funnits sedan tidigare.
- Allt vi lärt oss i de här projekten har vi komprimerat ihop i den här kursen, säger Mehdi Tarkian.
Forskning och utbildning hänger ihop och korsbefruktar varandra, menar han.
- Ja, studenternas överraskar oss ofta med fantastiska saker som de gör. Det kan vi sedan visa upp för företagen och kanske inleda nya projekt kring. Ibland kan också några studenter gå vidare som doktorander eller jobba praktisk med projekten i företagen. Sedan får vi ny kunskap i projekten som i sin tur tas med i utbildningen. Det är ett bra sätt att arbeta på.
AutoPack är finansierat av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) och Vinnova. e-Factory är finansierat inom det strategiska innovationsprogrammet Produktion2030 och av Vinnova.