03 februari 2022

Linköping universitet samverkar med Katedralskolan i ett nytt projekt. En gång i veckan coachar lärarstudenter från LiU gymnasieelever i svenska. Under två timmar står dörren öppen – och alla frågor är välkomna.

Två lärarstudenter hjälper två elever.
Lärarstudenterna Ebba Mellberg och Didrik Florhed hjälper gymnasieeleverna Embla Petzén och Alma Eriksson. Magnus Johansson

Givande för studenter

- Det är väldigt givande för oss lärarstudenter. Här får vi möjligheten att, i lite mindre skala, testa olika saker och moment, säger Didrik Florhed.
Det är torsdag eftermiddag på Katedralskolan i centrala Linköping. De ordinarie lektionerna är inne på slutspurten och skoldagen på väg mot sitt slut. I ett klassrum, längst inne i en korridor står dörren öppen. Här finns studentcoacherna i svenska, Ebba Mellberg och Didrik Florhed. Under två timmar har alla elever på skolan möjlighet att hoppa in och få hjälp med att lyfta sina kunskaper i svenska. Samarbetet mellan lärarutbildningen vid LiU och Katedralskolan drog i gång i slutet av höstterminen. En person står framför tavlan i klassrummet. Didrik Florhed framme vid tavlan. Foto Magnus Johansson

- Det har varit jätteroligt hittills och jag gillar vår roll. Eleverna behöver inte vara rädda för oss, vi bedömer ingen och sätter inga betyg. Det är bara att komma hit så löser vi saker tillsammans, säger Ebba Mellberg. Didrik Florhed håller med:

- Det kan komma elever med i stort sett vilka frågor som helst. Här får vi träna på att vara flexibla, det är väldigt kul att vara i en skolmiljö på det här sättet och skapa kontakt med elever. Och här hamnar vi i situationer där vi inte bedöms, som under våra praktikperioder, vilket är ganska skönt.

Komplettera praktiken

Han läser till gymnasielärare i svenska och biologi. Examen väntar nästa höst. För Ebba Mellberg, med svenska och engelska som huvudämnen, väntar examen redan till sommaren. Hon gör även sin avslutande verksamhetsförlagda utbildning, VFU, på Katedralskolan under våren. Att hoppa på uppdraget som studentcoach var en bra chans att komplettera praktiken. En person tittar åt sidan.Ebba Mellberg tycker att jobbet som studentcoach ger bra komplement till praktiken på utbildningen. Foto Magnus Johansson
- Det går ganska lång tid mellan praktikperioderna i utbildningen, så det här är en stor möjlighet att se vad kan jag hjälpa till med och vad har jag för kunskaper att dela med mig av, säger Ebba Mellberg.

Hittills har inte köerna ringlat långa med elever som vill få hjälp. Pandemin kan vara en orsak. Tiden en annan. Coacherna finns på plats mellan klockan 16 och 18.
Alma Eriksson och Embla Petzén, som båda läser första året på samhällsprogrammet, har nappat – och de tycker att fler ska göra det.

- Jag behövde hjälp med min debattartikel, som var väldigt rörig. De hjälpte mig att strukturera upp den med argument och få till en bra avslutning. Vi kunde ställa många frågor och fick mycket hjälp, säger Alma Eriksson.

Bra initiativ

Embla Petzén tycker att samarbetet med universitetet är ett väldigt bra initiativ och hon försöker att sprida ordet.
- Det är ofta långa dagar i skolan. När du slutat är du ganska trött i skallen och vill bara hem. Men om folk märker att man kan få bra hjälp av coacherna och att det är värt att stanna kommer det nog att komma fler. Två elever sitter vid en bänk.Embla Petzén och Alma Eriksson har fått bra hjälp av studentcoacherna från LiU. "Min debattartikel blev mer strukturerad", säger Alma. Foto Magnus Johansson

Det är Maria Broberg, förstelärare på Katedralskolan, som dragit i gång projektet. Hon är tydlig med att coachningen inte är till för att rädda någon elev från att bli underkänd.
- Nej, det har vi andra strukturer för på skolan. Det här är till för elever som verkligen vill utmana sig och ta sina kunskaper till nästa nivå. Tanken är att eleverna kan få hjälp både inför och efter en examination. Vi lärare kan exempelvis göra en notering att ”ta hjälp av studentcoacherna nästa gång”, säger Maria Broberg.

Hoppas kunna växa

Hon är väldigt glad att gymnasieskolan och universitetet kan samarbeta på det här sättet.

- En del elever har god hjälp hemma, av mamma, pappa eller syskon. Andra har inte det och att då få möjligheten till den här lyxhjälpen känns jättebra. Studentcoacherna, som unga vuxna och förebilder, kommer förhoppningsvis kunna öva på ett bra sätt inför framtiden och bygga fina relationer i en miljö där de inte befinner sig i någon maktposition.

- Sen är det väldigt värdefullt om studentcoacherna kan få fram saker till oss lärare att ”det här frågar eleverna ofta om” och så vidare.

I dagsläget är det Katedralskolan som finns med i projektet. Maria Broberg hoppas att det kan växa i framtiden.

- I första hand är vi väldigt glada att det kommit i gång här, men i den bästa av världar växer det runtom i kommunen och det vore riktigt häftigt.

Tre personer sitter vid ett bord och pratar.Maria Broberg, förstelärare på Katedralskolan, är väldigt glad att projektet med studentcoacherna Ebba Mellberg och Didrik Florhed har dragit igång. Foto Magnus Johansson

Det är bara att komma hit så löser vi saker tillsammans
Ebba Mellberg, LiU-student

Mer om utbildningen